Mod asiatisk boom

”Kina har verdens største befolkning og står i spidsen for en voldsom økonomisk vækst i Asien. Den største trafikvækst vil komme fra Asien. Når middelklassen i store asiatiske lande nu begynder at rejse som turister til Europa, er det en meget interessant udvikling. For at få volumen skal vi sørge for at holde omkostningerne nede – for så er potentialet i trafikken fra øst mod vest kæmpestort”, siger Norwegian-chef Bjørn Kjos til avisen Dagens Næringsliv.

Ifølge Bjørn Kjos bliver det nærmest umuligt at tjene penge med gamle fly, da de bruger omkring 20% mere brændstof end for eksempel Boeings 787 Dreamliner, sammenholdt med at oliepriserne fortsat vil stige i årene, der kommer.

”Vi skal ned på 50% af omkostningerne hos de konkurrenter, som ikke har Dreamliner. Det har jeg sagt før, og det står jeg fortsat ved”, siger Bjørn Kjos. Nu, mens olieprisen bevæger sig omkring 120 dollar pr. tønde, er det ikke muligt at tjene penge med gamle fly, fortæller han.

”Langdistance er et fantastisk godt marked, som vi ser det. Men man kan ikke flyve med gamle fly, som bruger alt for meget brændstof – man behøver ikke at være nogen Einstein for at se det! Man er også nødt til at have et feeder-net og distributionskanaler – ellers er det næsten umuligt at få succes på langdistancemarkedet. Og så skal vi have lavprisbaser ude. Ved at oprette for eksempel en ny base i Bangkok frem for i Skandinavien, siger det sig selv, at alt bliver meget billigere at drive. På den måde kan vi presse omkostningerne yderligere ned”, siger Bjørn Kjos.

Skrevet af Flemming Juul