Express 1 i sin nye bemaling – katamaranen sejler fra 1. september fire gange om dagen mellem Ystad og Bornholm. Foto: Molslinjen.

Molslinjen klar til Bornholm

Den 1. september overtager Molslinjen de tre færgeruter til Rønne på Bornholm fra rederiet Danske Færger, der sejler ruterne under navnet BornholmerFærgen. Der er lovet op til 50 procent billigere billetter.

”Alt skulle være klart til 1. september, vi er i disse dage i gang med at få sidste detaljer på plads,” siger kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, til STANDBY.dk

Molslinjen vandt den i første omgang 10-årige kontrakt om drift af de tre færgeruter til Rønne – hovedruten er fra svenske Ystad, men der bliver fortsat også ruter fra Rønne til Køge samt Sassnitz i Nordtyskland. Fra den tyske havneby bliver der som noget nyt sejlet hele året til Rønne, efter ønske fra blandt andet Destination Bornholm.

Som led i aftalen sænkes priserne på nogle billetter med op til 50 procent.

Ruten mellem Ystad og Rønne skal sejles af Molslinjens hurtigkatamaran Express 1. Den er hentet fra Kattegat-ruterne mellem primært Sjællands Odde og Aarhus og er ommalet til Bornholmslinjens farver. Express 1 skal klare de fire daglige afgange i hver retning på Ystad-Rønne, en tur på under halvanden time. Express 1 er Bornholmslinjen svar på den nuværende operatør, BornholmerFærgens, katamaran, ”Leonora Christina” mellem Rønne og Ystad.

Fra april næste år udvides kapaciteten når hurtigfærgen Max Mols også kommer ind på ruten. Kontraktens krav til passagerkapacitet på Ystad-ruten er på de største rejsedage 9.000 i hver retning. Der skal på disse dage kunne overføres 2.200 personbiler i hver retning, står der på Transportministeriets hjemmeside.

Express 1 begyndte i sidste uge sine testsejladser mellem Rønne og Ystad, blandt andet for at øve mandskabet samt afprøve at gå til kaj i de to havne.

”Express 1 er blevet bygget om for at få plads til flere passagerer og blandt andet en shop til den toldfrie tidslomme mellem Ystad og Rønne. Ligeledes kommer der et andet cateringkoncept uden for eksempel restaurant, som det kendes fra ruten mellem Sjællands Odde og Aarhus,” siger Jesper Maack.

Express 1 har plads til 1.400 passagerer, hertil kommer biler, busser og lastbiler. Katamaranen er i 2009 bygget på et værft på den australske ø, Tasmanien. Her får Molslinjen i denne tid bygget Express 4, der næste forår skal sejle de cirka 25.000 kilometer fra Tasmanien til Danmark.

Klik for stort format. Den nybyggede færge Hammarshus, der fra 1. september skal klare ruterne fra såvel Køge og tyske Sassnitz til Rønne. Foto: Molslinjen.

Fra 400 til 720 passagerer
Molslinjen har tidligere i år fået leveret nybygningen Hammershus fra Rauma-værftet i Finland. Hammershus skal med en daglig sejlads i begge retninger betjene Rønne fra såvel Køge som Sassnitz.

Da Hammershus blev bestilt var det meningen at færgen skulle kunne medtage op til 400 passagerer. Men tilbagemeldingerne fra turistorganisationen Destination Bornholm om tysklandsrutens potentiale fik flere gange færgens design ændret, så der nu er plads til 720 passagerer.

Og som noget nyt skal rute sejles hele året. Det vil i forhold til i dag give ruten mellem Bornholm og Tyskland 210 flere afgange om året og en ekstra passagerkapacitet på næsten 200.000 gæster plus køretøjer.

Solgt til Grækenland
Danske Færger, der hidtil har betjent ruterne til Bornholm, har i øvrigt solgt bornholmerfærgen ”Villum Clausen” til rederiet Seajets i Grækenland.

Villum Clausen har været reservefærge på hovedruten mellem Rønne og Ystad, som primært betjenes af den langt større hurtigfærge ”Leonora Christina,” oplyser TV2 Bornholm.

Relaterede artikler:

Konkurrence på bustrafik mellem København og Bornholm

Ny bookingportal til ferier på danske øer

Spies i nyt samarbejde med Emirates