Motorbrøl og agurketid

SOMMERKLUMME: Brave folk bag idéen om Formet 1 i København, der snart vil være arkiveret som en nyhed blandt sommerens agurker. Overborgmester Frank Jensen skal ikke realisere en drengedrøm.

Af Ejvind Olesen

Man kan som bekendt ikke både puste og have mel i munden. Man kan ikke det ene øjeblik med al mulig opbakning ville brande København som turist- og cykelby med verdens største cykelløb, Tour de France, og det næste øjeblik som en ægte bilby med verdens største motordrøn, Formel 1.

Det hænger simpelthen ikke sammen, og det bliver aldrig til noget. Af gode grunde har formand for Team Danmark, overborgmester Frank Jensen, heller ikke udtalt sin sympati for tanken. Hans røde (og nok også en del blå) medlemmer i Borgerrepræsentationen vil straks skyde planen ned, og det samme vil hovedparten af københavnerne. Tænk bare på forberedelserne, sikkerhedsanlæg og lukkede broer i København over en uge forinden.

Lige så god og sandsynlig Tour de France-starten tegner, lige så usandsynlig er det med sympatiske Kevin Magnussen og hans følge. (I går på Silverstone nr.12). Hvornår er et sportsnavn i den grad blevet brandet, som den der i reglen ligger sidst i feltet, eller med stribevis af undskyldninger er udgået? Sandheden i ære er det flot at have en dansk deltager i Formel 1

Bag idémændene er min fhv. kollega Hele Sander, som kommer fra omegnen af Herning ligesom jeg. Han blev journalist på Jyllands-Posten og jeg på Berlingske. I vores ungdom var han en fantastisk igangsætter af events for Hernings ungdom, og senere blev han kendt som den, der sammen med Harald Nielsen fik startet professionel fodbold i Danmark. At han så også blev borgmester og senere minister understreger alsidigheden.

Det ser ud til, at han har følge af Lars Seier Christensen, også kendt som Bjarne Riis partner i cykelklub og rejsebureau samt hovedsponsor bag Rungsted Ishockey Klub. Med blandt sympatisørerne er direktør Allan Agerholm, bl.a. formand for Visit Denmark. Jeg ville ønske de ville bruge deres gode idéer og arbejdskraft på noget andet end et brølende besøg og en udgift på ca. 100 mio. kr.

Her i weekenden blandede også sognepræst Kathrine Lilleør sig (i sin ugentlige klumme i Berlingske) i debatten med et forslag om at satse på Lolland til Formel 1. Hun skriver bl.a.: ”Jeg er sikker på, at man her ville finde nogle grusveje, der kan lynasfalteres med den særlige 4,6 km. asfaltbelægning, som også de københavnske gader skal have påført. Formel 1 turisterne vil spærre øjnene op for Lollands Lyksaligheder, og færgerne fra Rødby vil under overfarten servere Formel 1 pølsehorn for tililende fans. Hvis jeg var borgmester i København, ville jeg feje ideen af bordet med en bemærkning om, at jeg er borgmester i en hovedstad ikke i en drengedrøm.”

Hun kunne have tilføjet, at midt i en agurketid skal vi være parat til den form for nyheder.

Privat oplysning: Jeg har både en bil (Nissan) og en cykel i Paddocken.

x

Læs Også

SAS er glade for journalisters interesse

”Vi er en højeksponeret virksomhed, og til tider føler vi, at vi har journalister gående direkte op og ned ad direktionsgangen, ” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen. Men det var nu betydeligt mere før i tiden.

Kan EU-dom redde flyselskabers eksistens?

End ikke en strejke er nu undskyldning nok for forsinkelser, og det kan ende med, at de største flyselskaber som Air France og Lufthansa bliver nødt til at kræve ændring i EU-forordning om erstatninger til passagererne.

Derfor holder vi ikke ferie i Danmark

Kulturen i et andet land og det danske vejr var årsagen til, at 38 procent af danskerne valgte udlandet til en ferie sidste år, fremgår af ny årsanalyse.. ”En ferie i Danmark er mest for ældre mennesker”.

Wonderful Copenhagen skrumper

Er det svanesangen, der er indledt, eller er det bare politik fra Københavns Rådhus. Er det i virkelighed et spørgsmål om turisme, eller om vi bare skal være os selv? Lyspunkt med rullekufferter og vækst.

Optimismen blomstrer på Hotel d’Angleterre

Selv om det københavnske luksushotel har tabt voldgiftssag og et stort millionbeløb er det noget man klarer selv inden døre og haster videre mod endnu en rekordsæson.

‘Krydstogtskibe er sejlende miljøsvin i København’

Grov beskyldning fra selvbestaltet miljøgruppe og Østerbro grundejerforening, blandt andet med krav om landstrøm til skibene. Kan det true en ægte dansk turistsucces?