Motorbrøl og agurketid

SOMMERKLUMME: Brave folk bag idéen om Formet 1 i København, der snart vil være arkiveret som en nyhed blandt sommerens agurker. Overborgmester Frank Jensen skal ikke realisere en drengedrøm.

Af Ejvind Olesen

Man kan som bekendt ikke både puste og have mel i munden. Man kan ikke det ene øjeblik med al mulig opbakning ville brande København som turist- og cykelby med verdens største cykelløb, Tour de France, og det næste øjeblik som en ægte bilby med verdens største motordrøn, Formel 1.

Det hænger simpelthen ikke sammen, og det bliver aldrig til noget. Af gode grunde har formand for Team Danmark, overborgmester Frank Jensen, heller ikke udtalt sin sympati for tanken. Hans røde (og nok også en del blå) medlemmer i Borgerrepræsentationen vil straks skyde planen ned, og det samme vil hovedparten af københavnerne. Tænk bare på forberedelserne, sikkerhedsanlæg og lukkede broer i København over en uge forinden.

Lige så god og sandsynlig Tour de France-starten tegner, lige så usandsynlig er det med sympatiske Kevin Magnussen og hans følge. (I går på Silverstone nr.12). Hvornår er et sportsnavn i den grad blevet brandet, som den der i reglen ligger sidst i feltet, eller med stribevis af undskyldninger er udgået? Sandheden i ære er det flot at have en dansk deltager i Formel 1

Bag idémændene er min fhv. kollega Hele Sander, som kommer fra omegnen af Herning ligesom jeg. Han blev journalist på Jyllands-Posten og jeg på Berlingske. I vores ungdom var han en fantastisk igangsætter af events for Hernings ungdom, og senere blev han kendt som den, der sammen med Harald Nielsen fik startet professionel fodbold i Danmark. At han så også blev borgmester og senere minister understreger alsidigheden.

Det ser ud til, at han har følge af Lars Seier Christensen, også kendt som Bjarne Riis partner i cykelklub og rejsebureau samt hovedsponsor bag Rungsted Ishockey Klub. Med blandt sympatisørerne er direktør Allan Agerholm, bl.a. formand for Visit Denmark. Jeg ville ønske de ville bruge deres gode idéer og arbejdskraft på noget andet end et brølende besøg og en udgift på ca. 100 mio. kr.

Her i weekenden blandede også sognepræst Kathrine Lilleør sig (i sin ugentlige klumme i Berlingske) i debatten med et forslag om at satse på Lolland til Formel 1. Hun skriver bl.a.: ”Jeg er sikker på, at man her ville finde nogle grusveje, der kan lynasfalteres med den særlige 4,6 km. asfaltbelægning, som også de københavnske gader skal have påført. Formel 1 turisterne vil spærre øjnene op for Lollands Lyksaligheder, og færgerne fra Rødby vil under overfarten servere Formel 1 pølsehorn for tililende fans. Hvis jeg var borgmester i København, ville jeg feje ideen af bordet med en bemærkning om, at jeg er borgmester i en hovedstad ikke i en drengedrøm.”

Hun kunne have tilføjet, at midt i en agurketid skal vi være parat til den form for nyheder.

Privat oplysning: Jeg har både en bil (Nissan) og en cykel i Paddocken.

x

Læs Også

Ingen journalister inviteres for deres blå øjnes skyld

Naturligvis forventer værten da noget til gengæld, men en seriøs virksomhed ved også, at det kan gå galt, og at man ikke er sikret en femstjernet anmeldelse af en rejse på forhånd.

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.