‘Problematisk at mistænkeliggøre rejsejournalistik’

TURISME: TUI’s pressechef i Danmark, forstår ikke, at redaktører accepterer, der stilles spørgsmålstegn ved rejsejournalisters objektivitet. – Men Jyllands-Posten ser intet problem i at nævne, hvem der betaler turen.

Af Ejvind Olesen

Debatten om rejsebranchens invitationer og forbrugerombudsmand Christina Toftegaards indirekte angreb ved at nævne, at hun aldrig mindes at have set en kritisk rejseartikel, ruller videre.

Fagbladet Journalisten har nu meddelt, at man agter at bruge bagsiden på det kommende nummer på print til hele standby.dks klumme for nylig om emnet, samtidig med, at debatten fortsætter på journalisten.dk

Her er pressechef for TUI i Danmark, Nikolai Johnsen, også bedt om sin mening, og han lægger ikke fingrene imellem. Det er simpelthen problematisk mistænkeliggørelse. Læserne sidder tilbage og tænker: ”Hvad er det, jeg ikke kan stole på i artiklen?”

Hvordan kan redaktørerne acceptere, at der på den måde bliver stillet spørgsmål ved journalisters faglighed og objektivitet? ”fortsætter han.

”Hvis man får tilbudt en rejse til et betragteligt antal tusinde kroner, er det ikke sikkert, at man er upåvirket af, at rejsen er betalt,” siger Christina Toftegaard.

Hendes bemærkning om, at hun ikke mindes at have set en kritisk rejseartikel, får et omgående svar fra TUI- pressechefen: ”Det tog mig kun 30 sekunder at finde en rejseartikel i Politiken, hvor journalisten var meget kritisk over for vores all inklusive koncept.”

I Jyllands-Posten ser man ikke noget problem i at nævne, hvem der har betalt turen. ”Vi lever 100 procent af vores troværdighed. Derfor skriver vi det altid, hvis vi siger ja til at modtage en rejse. Vi accepterer præmissen om, at betaleren har en interesse i at få turen omtalt, men det anfægter ikke vores journalistiske tilgang til arbejdet,” siger rejsemagasinets ansvarlige redaktør, Viggo Lepoutre Ravn, til fagbladet Journalisten.

Tilbage resterer fortsat spørgsmålet om, hvorfor en teateranmelder til Annie get Your Gun på Det Ny Teater for en gratis billet til værdi af 700 kr. ikke skal have en anmærkning, mens en billet til London for 299 kr. skal ledsages af ”vi var inviteret”.

Dermed er rejsebranchens sat i en etisk skammekrog.

Relaterede artikler:

Forbrugerombudsmanden har aldrig set en negativ rejseartikel

Kommentaren – Kongehuset har aldrig dansk turisme i bagagen

80 år med Ejvind