Østrig har fat i den lange ende

MANDAGSKLUMME: Bilisterne vil ikke betale vejafgift, hvis ikke tyskerne selv gør det. Sagen på vej til EU Domstolen og får også betydning for dansk turisme.

Af Ejvind Olesen

Jeg tillod mig for nogle uger siden at mene, at sommerhusudlejerne lige skulle spise brød til, inden de brød i harnisk over en dansk vejafgift, som er rettet mod udlændinge, og efter de foreløbige beregninger vil give staten en indtægt på ca. 300 mio. kr. årligt og på det nærmeste finansiere den omlægning af bilafgifter i Danmark, som netop er gennemført.

Sommerhus-udlejningsfirmaerne har beregnet, at det vil koste dansk turisme en indtægt på ca. 65 mio. kr. om året. Hvordan de så end finder ud af det.

Østrig skal lige have valget godt overstået og dannet en regering, så er de i følge avisen Passauer Neue Presse, beretter Berlingske Business, indstillet på at klage til EU Domstolen over den berammede tyske vejafgift, som blev aftalt mellem EU-kommissionen og den tyske regering for et år siden.

Ifølge den skal udlændinge betale for en tysk vejafgift, mens tyskerne får en kompensation på anden vis. Med start i 2020. Og præcis den model vil Danmark også bruge.

Østrig har i flere år haft en vejafgift. Det ved danske bilister alt om, når de køber mærker, hvis de skal igennem Østrig på vej sydpå. Men østrigerne skal også selv betale. Derfor hævder de med god ret, at så skal tyskerne også til sin tid, ellers diskriminerer de og krænker EU-retten.

Den bliver svær for tyskerne at løbe eller køre fra. Flere lande har forsøgt at indføre indenrigsbilletter med fly, som kun gjaldt lokalt, og den går ikke. Eller lægge en miljøafgift eller simpelthen en skat på flybilletter til udlandet, men fritage på indenrigs.

Der er ingen tvivl om, at mange EU-lande i fremtiden kommer til at kræve mere national selvstændighed, også på transportområdet, men hvis det ender med at tyskerne får ret – som de har fået i et foreløbigt forlig – er der mange lignende forhold i andre EU-lande, der falder som et korthus.

De tyske afgifter er beregnet til at starte med 2,5 euro op til 20 euro for en uge. Et årskort kan løbe op i 120 euro. De samme takster skal ifølge avisen gælde i Danmark, og finansminister Kristian Jensen er overbevist om, at ’Danmark vil få den samme godkendelse som i Tyskland’. Det skal han ifølge FDMs juridiske afdeling ikke være.

Man kan på den ene side fremføre, at vi allerede har betalt en gang gennem vore skatter og bilafgifter. Men det har vi jo også for Storebæltsbroen, og her er prisen som bekendt den samme for udlændinge som for danskere.

Så er der det med prisen. 300 mio. kr. er ikke meget på et statsbudget, tænk på administrationen af en vejafgift. Tænk på prisen på et mindre passagerfly. Det beløb kan sagtens findes andre steder. Der er længe til 2020.

Sommerhusudlejerne kan på vegne af deres mange tyske kunder godt slappe af.

Jeg sætter gerne en uges sommerhusleje på spil i et væddemål i 2020. Da vil den plan være aflivet for længst, uanset hvilken regering vi måtte have til den tid.