Lufthansas drømme om SAS blokeret af EU

Margrethe Vestager.

MANDAGSKLUMME: Det er sket med bunkebryllup i Lufthansa efter afslaget fra giftefoged Margrethe. NIKI bliver ikke en del af storfamilien. Nu er der markeret en grænse for, hvor stort et flyselskab kan blive. Ellers ender vi i igen med et monopol.

Af Ejvind Olesen

Så røg Lufthansas plan om at overtage NIKI. Og Lufthansa har selv været ude om det ved at offentliggøre ambitionerne om at sætte sig på al indenrigstrafikken i Tyskland og forhøje billetpriserne med op til 35 procent. Ledelsen har dog ikke sagt, at man også ønskede at overtage det meste flytrafik i Europa, men der er næppe tvivl om, at det var meningen.

I den forbindelse indgår SAS formentlig også i planerne om at få fornyet styrke i Nordeuropa fra Berlin, hvor Berlin Brandenburg endelig ser ud til at være klar til en indvielse i slutningen af det nye år, og åbner op til København og videre mod Nordkalotten. Henover Københavns Lufthavn. I dag har Lufthansa allerede plastret Skandinavien til med stribevis af direkte regionalruter til Frankfurt og München .

Skal vi have monopolet tilbage?
Tyskerne kan godt skrotte den med, at de ’redder netværket i Europa mod de tøjlesløse lavprisselskaber’. Tværtimod går de lige den modsatte vej ved at forsøge at majorisere og dirigere markedet. Erobre og udvide og sætte priserne op. Begynder det ikke at minde ret så kraftigt om dengang, vi levede under monopolet i luften?

Hvordan kan man få en anden opfattelse, når Lufthansa har overtaget Swissair, Austrian, Air Berlin, Brussels Airlines og er med i slutspillet om Alitalia? Og de ville gerne have opslugt østrigske NIKI, hvis ikke EU og Margrethe Vestager havde stukket en kæp i hjulet. Er det hjælpe- og redningsaktioner fra Lufthansas side eller er det magtbegær? Den med hjælp er nok naiv at tro på.

”Vi vil bare hjælpe. I får lov til at beholde jeres egne brands, Swiss, Austrian osv.” Ja, tak, men det er Frankfurt, der bestemmer.

Nu er SAS så blevet mere spiselig. Med det bedste resultat i 20 år og overskud tre år i træk. Samtidig er kapitalgrundlaget i orden. Og det skandinaviske selskab kan vel erhverves til en for tyskerne rimelig pris.

Fra Alperne til Nordkalotten
Vi har prøvet det, bare tænk på kartelsagen. Indtil da gik det godt med skandinaviske og tyske topchefer på bølgelængde. En alliance dengang fra Alperne til Nordkalotten og allerede første år et plus i parløbet på 800 mio. kr. for SAS og betydeligt mere for Lufthansa. Alt sammen overraskende godkendt af EU.

Senere fulgte en i den sammenligning mindre, men efter EU’s mening alvorlig kartelsag med både SAS og Maersk som de anklagede og store bøder. (Ca. 292 mio. kr. til SAS og 100 mio. til Maersk Air)

Efterhånden kølnedes forholdet mellem SAS og Lufthansa, der begyndte en hård indbyrdes konkurrence, som har varet lige siden. Det var vel også Lufthansa, som forhindrede SAS i at komme med i det vigtige Atlant Plus Plus samarbejde.

En mere sandsynlig partner for SAS i dag ville være British Airways Gruppen med bl.a. Iberia og Finnair, men det kompliceres nu af Brexit.

AirFrance/KLM har især med KLM taget sin bid af skandinaviske ruter allerede. Og har næppe behov for yderligere, bare se på ruterne fra Jylland. Norwegian har samtidig sikret sig et ordentlig bid, som man ikke frivilligt giver fra sig igen.

Spørgsmålet er, om ikke konsolideringsprocessen i europæisk flytrafik er ved at have nået sit mætningspunkt. EU Kommissionens seneste afgørelse kunne tyde på det.

Den danske bommert
Skal jeg da for første gang have respekt for EU’s afgørelse i luftfartsspørgsmål siden dengang Bjarne Hansen, som direktør i Maersk Air blev EU’s vismand på luftfart? Han blev senere sammen med Vagn Sørensen udråbt som synderne i kartelsagen, der var det rene vand i sammenligning med de fusioner og aftaler, som finder sted i dag. Afgørende procedurefejl kostede dyrt for både Maersk Air og SAS.

Indtil videre står danske Connie Hedegaard for den største bommert i EU’s magtbrynde som miljøkommissær inden for luftfart, da hun krævede både USA, Kina, Rusland og Japan skulle betale afgifter for CO2 udslip helt fra de fløj hjemmefra med et EU land som endemål..

”Betal fra I flyver hjemmefra til EU for hele strækningen.” De svarede: ”Aldrig”. Hun svarede tilbage ”så kan de lære det”. International politik på højt niveau.

Danmarks Margrethe Vestager har vist vejen til, hvordan hun og EU vil være med i fremtiden.