Ryanair i Billund Lufthavn – arkivfoto: Marieke Van Hulst, The Aviation Platform.

Ryanair kalder onlinerejsebureauer pirater

Ryanair er utilfreds med flere onlinerejsebureauer. De sælger Ryanairs produkter til ”svindelpriser,” som flyselskabet kalder det. Blandt de værste er Kiwi.com, Lastminute.com og Opodo.com

Ryanair fortæller i en pressemeddelelse, om sin november-udgave af flyselskabets overvågning af OTA’er, Online Trave Agents.

Mange af OTA’er kaldes svindlere og pirater, der sælger Ryanairs produkter til overpriser, mener flyselskabet og peger på Kiwi.com, Lastminute.com, Opodo.com og eDreams.com som de værste.

De fortsætter med at sælge vores produkter med enorme fortjenester, uden at kunderne ved bedre og tror, at der er tale om reelle Ryanair-priser, skriver flyselskabet. Ryanair anbefaler, ikke overraskende, at kunderne bruger og booker direkte via Ryanairs hjemmeside.

”OTA’er som Kiwi.com, Lastminute.com, Opodo.com og eDreams.com maskerer sig som prissammenlignings-hjemmesider, men snyder reelt de intetanende forbrugere med en masse ekstra tillæg, der ikke har noget med os at gøre,” lyder kritikken fra Ryanair.

Ryanairs koncernchef: De hugger fra vores hjemmeside
I pressemeddelelsen siger Michael O’Leary, Ryanairs legendariske koncernchef: ”De digitale OTA-pirater snupper ulovligt priser på flybilletter og ekstra serviceydelser fra Ryanairs hjemmeside og videresælger så disse produkter til kunder der tror, at de ser Ryanairs priser. I virkeligheden er der lagt enorme tillæg oven i vores priser fra de digitale OTA-pirater.”

Ryanair kalder OTA’en Kiwi.com for Europas største OTA-pirat i sin november opgørelse – som eksempel, skriver Ryanair, opkræver Kiwi.com næsten 25 euro for et sædevalg hos Ryanair, hvilket ifølge flyselskabet koster 5,5 euro på flyselskabets egen hjemmeside.

Ryanair lander halvårsoverskud på 16 milliarder kroner
Ryanair kom i øvrigt stærkt ud af halvårsperioden fra 1. april til 30. september, skrev Check-in.dk sidste måned.

I den første halvdel af det forskudte regnskabsår fra 1. april til 31. marts, realiserede Ryanair en omsætning på 8,5 milliarder euro, eller hvad der svarer til 63,4 milliarder kroner. Det var en fremgang på 30 procent i forhold til samme periode året før, og da passagerfremgangen “kun” var på 11 procent til 105,4 millioner rejsende, er det primært højere billetpriser, der har bidraget til fremgangen.

Fordeles nettoresultatet på de 183 dage, som perioden fra 1. april til 30. september omfatter, er der i gennemsnit landet 89 millioner kroner på bundlinjen hver eneste dag i perioden.

 

Relaterede artikler:

OTA vinder retssag mod Ryanair

Ryanair-basefly til 11 destinationer fra København

Ryanair i nyt stort skænderi med søgemaskiner