SAS får new look – og åbner for udvidet lounge-adgang

SAS vil forlade sit anonyme og minimalistiske fremtræden i sine primære lufthavne. Flyselskabet skal fremover signalere mere synlighed, varme og venlighed, sagde dets koncernchef, Rickard Gustafson, i går på pressemøde i Københavns Lufthavn. Kæmpe bogstaver ved f.eks. SAS’ billetkontorer og lounger skal fremover signalere, at hér er SAS.
Billedet viser, hvordan SAS’ kontor i Malmø Lufthavn snart kommer til at se ud.

 

Men det gælder bl.a. også SAS’ største lounge, den er i Københavns Lufthavn. Her kommer snart også store bogstaver som fortæller om fortræffelighederne ved at flyve f.eks. business class med SAS.

 

Og ved pressemødet i går, sagde SAS-koncernens produktionsdirektør, Flemming Jensen, til takeoff.dk, at SAS overvejer at åbne for adgang mod betaling til sine lufthavnslounger for andre passagerer end de, der i dag kan bruge loungerne.

 

”Ved vi f.eks. at i en given periode på dagen er der god plads i vores lounge, kan vi tilbyde adgang for andre passagerer, der rejser med os. Når de f.eks. checker ind kan de få tilbud om at købe sig adgang til vores lounger,” sagde Flemming Jensen. SAS har endnu ikke afgjort, hvornår dette tilbud eventuelt bliver rullet ud eller hvor meget det skal koste.

 

SAS prøver også at indhente en af sine hovedkonkurrenter, Norwegian, ved at tilbyde gratis wifi på i første omgang sine europæiske flyvninger. Senere vil SAS også tilbyde gratis wifi på sine langrutefly.

 

”Vi har stor konkurrence fra Norwegian, der på området med wifi ombord er et halvt år foran os,” sagde Rickard Gustafson.
SAS overvejer også, om en af luftfartens dårligste ideer, telefonsnak fra flyene, skal indføres. ”Men det kommer først efter vi har kommunikeret med vores passagerer, om de synes det er en god ide,” sagde Rickard Gustafson på pressemødet.

 

Ligeledes vil SAS snart tilbyde nye sæder på sin europæiske turistklasse, hvilket vil give bedre benplads.

 

SAS åbnede sidste år 11 nye ruter – i år kommer der 25, hvoraf flere flyves i sommersæsonen.

 

Rickard Gustafson sagde bl.a. også på pressemødet i Københavns Lufthavn, at SAS’ finske datterselskab, Blue 1, havde været ”en stor skuffelse de seneste år.”

Blue 1 skal inkorporeres i SAS og ikke mere selv flyve ud i Europa fra Finland, men kun fra finske lufthavne til SAS’ skandinaviske destinationer. Der bliver bl.a. seks ruter fra Finland til Københavns Lufthavn – angiveligt dropper SAS selv at flyve på Helsinki-København og overlader ruten til Blue 1. Det skriver i hvert fald CPHTraveller.dk

 

På pressemødet fik SAS også overrakt prisen som det mest punktlige store flyselskab i 2011 – prisen uddeles af Flightstats.com

 

88,2 pct. af samtlige SAS-afgange landede til tiden i 2011 – for tredje år i træk ifølge Flightstats.com, der hver dag indsamler punktlighed på ca. 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber verden over. Flightstats konstaterer blot præcisionstal – om årsagen er udenfor lufthavnene og flyselskabernes kontrol, fremgår ikke af opgørelsen.
 

Ud af SAS’ 239.320 afgange i 2011, var 208.972 fremme ved ankomstgaten til tiden, dvs. inden for max 15 minutter efter ankomsttiden i tidstabellen. Det er en forbedring af punktligheden fra 2010, hvor 86,4 pct. af alle SAS-flyvninger ankom til tiden. I 2009 var SAS punktlighedsrekord 89,8 pct.

 

I spidsen for at gøre SAS’ til et af verdens punktligste flyselskaber er den danske SAS-kaptajn, Per Vilhelm Schrøder. Da han i 2007 begyndte sin mission på området havde SAS en elendig punktlighed og var blot det 23. mest præcise flyselskab i Europa.

 

Per Schrøder sagde i går til takeoff.dk, at som tommelfingerregel koster hvert minut, et SAS-fly er forsinket, selskabet 1.500 kr. SAS har nedbragt antallet af forsinkelsesminutter markant, men der er stadig årligt ca. 1,5 mio. af disse dyre minutter – hvilket derfor koster selskabet 1,5 milliarder kr. om året.

Skrevet af Henrik Baumgarten