Smilet er den korteste afstand…

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Nu skal så 10.000 københavnere på kursus for at lære service og dermed også at smile. Det sidste skal man ikke undervurdere, og man kan i hvert fald ikke klare sig med et køligt indstuderet ”Hav en god dag”.

Af Ejvind Olesen    

Wonderful Copenhagen vil give turismen i hovedstaden en vitaminindsprøjtning og efteruddanne 10.000 servicemedarbejdere i bedre kundeservice. ”Vi må bare konstatere, at det er vi ikke gode nok til, ” siger Lars Bernhard Jørgensen, chefen i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.

Projektet skal gennemføres sammen med Horesta og 3 F over de næste to år og har som hovedformål at få kundekontakten og smilet tilbage. De nærmere detaljer kendes endnu ikke.

Desværre lever Victor Borge ikke mere. Han lancerede budskabet om, at smilet er den korteste afstand mellem to mennesker. Det blev endda senere til en dansk musical. Men hvorfor i alverden er vi endt, hvor et sådant kursusforløb er nødvendigt?.

Umiddelbart vil jeg mene, at det stammer oppe fra. Fra chefer, som ikke har lært at smile, når de er på arbejde. Men lever efter begrebet ”Mørke skyer truer i horisonten”. En sådan indstilling sætter sit præg nedad i gelederne.

Se på SAS før Jan Carlzon gennemførte en fantastisk oprustning med glæde og jubel hos personalet – og efterhånden også hos passagererne med stribevis af smilekursus for personalet i alle led. Han rev også pyramiderne ned, indtil han fandt ud af, at den ide var knap så god. Når alle selv vil bestemme, vinder man ingen kampe på en fodboldbane, og heller ikke i et firma.

Der er ikke noget belæg for at påstå, at ledere i dag er ledere end før i tiden. Tværtimod kender jeg mange optimistiske og inspirerende chefer, som bliver ved med at være det til den dag en måske sur bestyrelsesformand (dem synes jeg, jeg kender en del af, bedømt efter deres opfattelse og fremtræden i pressen) ender med at fyre dem. Det var også en sådan, der fyrede Jan Carlzon.

Test dig selv og slå et slag ind i et supermarked. De unge ved kassen er vidt forskellige. Nogle smiler kunderne i møde, selv om de måtte have et trælsomt job og prøver selv at finde andre varianter end det indstuderede ”Hav en god dag”. Andre trykker på automatknappen i kassen og i hovedet. Således når man kl. 19 får budskabet ”Hav en god dag”! Jeg vover den påstand, at selv den sureste moster kan tø op ved kassen, hvis hun får et smil.

Tilbage til København, som siges at miste masser af turister, fordi vi ikke er venlige, smiler og yder service. Det tror jeg til gengæld ikke på. Jeg har mødt utalige udenlandske turister i København efter de er kommet hjem, og jeg hører aldrig, at de mangler service eller et velkommen. Hvad de mangler er nogle billigere priser i forhold til andre europæiske byer – og de senere år en smukkere by fri for opgravninger og lange spadsereture gennem vanskeligt terræn, fordi busserne ikke kan køre frem til målet.

Overborgmester Frank Jensen er lydhør over for flere engelsksprogede skilte og  bedre service for turisterne. Det er også vigtigt, at der ikke mere skal betales afgifter af udeservering.

Danskerne er reelt i bedre humør, når Solen skinner. Og klimaet kan vi desværre ikke gøre noget ved, selv om nogen tror det.

Man lad os alligevel give det en chance.

God weekend.