LUFTFART: Med vellykket raketopsendelse lørdag er verdens første globalt dækkende overvågningssystem for fly tæt på at blive til virkelighed. Bag projektet står bl.a. statsejede danske Naviair.
Lørdag blev en Falcon 9 raket sendt op fra Californien. Ombord var ti satellitter, som nu er sat i kredsløb i cirka 700 kilometers højde. Satellitterne har bl.a. udstyr til verdens første globalt dækkende overvågningssystem for fly.
Når yderligere 60 satellitter de kommende 18 måneder er på plads, vil det være muligt for første gang at overvåge flytrafikken overalt på kloden.
Den eneste forudsætning er, at flyene har en ADS-B transponder. Det har størstedelen af de kommercielle fly i dag.
Via senderen transmitterer flyet informationer til satellitter. Systemet skal efter planen være i fuld drift i 2018. I dag foregår overvågningen udelukkende via jordbaserede systemer – som kun dækker omkring 30 procent af jordkloden.
Det amerikanske firma Aireon står bag systemet – i ejerkredsen af Aireon er bl.a. danske Naviair, der også er partner i samarbejdet om at udvikle og udbrede systemet.
Naviair er en selvstændig offentlig virksomhed, som er ejet af den danske stat. Virksomheden står blandt andet for lufttrafikstyringen i Danmark og Grønland.
Det nye overvågningssystem vil bidrage til øget sikkerhed ved redningsaktioner og eftersøgning efter forsvundne fly, fordi det nu bliver muligt at identificere flyenes position meget nøjagtigt i de store områder på jorden, som ikke er dækket af de hidtidige overvågningssystemer. Samtidig vil systemet være en stor fordel for luftfarten, som nu kan afvikles mere effektivt af lufttrafikstyringen. Dermed kan flyselskaberne spare flyvetid og brændstof.