Udstilling hylder Danmarks svar på Route 66

FDM og Falck havde i 1960’erne motorcykel- vejpatruljer på bl.a. Hovedvej 1 til at hjælpe nødstedte bilister eller vildfarne turister.

FDM og Falck havde i 1960’erne motorcykel- vejpatruljer på bl.a. Hovedvej 1 til at hjælpe nødstedte bilister eller vildfarne turister.

Hovedvej 1 fra København til Korsør og videre over Fyn til Esbjerg havde samme betydning for Danmark i 1950’erne og 1960’erne, som Route 66 i USA. Det viser en udstilling på Sorø Museum.

Nu er der mulighed for at genopleve bilismens ungdom i Danmark med tankstationer med tankpassere, broderede skiltepuder i bagruden, søndagsskovture med picnic borde, storebæltskaffe, ishuse og service- motorcyklister fra Falck og FDM langs hovedvejene.

Sorø Museum har støvet de broderede skiltepuder fra 1960’erne af for at fortælle historien om et stykke glemt infrastruktur.

Hovedvej 1 – og senere hovedvej A1 – fra København til Esbjerg var hovedfærdselsåren mellem Øst- og Vestdanmark.  Især strækningen over Sjælland gennem Ringsted, Sorø og Slagelse til Halsskov Færgehavn var velkendt af bilisterne, der især om sommeren måtte væbne sig med tålmodighed, når trafikken på Hovedvej 1 var så tæt, at der ofte kunne være kilometerlange køer.

Udstillingen på Sorø Museum, ”Da far fik bil”, beskæftiger sig med perioden fra 1953, da hastigheden blev givet fri på de danske landeveje frem til oliekrisen i 1973. De 20 år betragtes som bilismens guldalder – i Danmark og i USA, hvor Hovedvej 1’s amerikanske storebror, Route 66, også havde sin storhedstid.

Turistchef Jesper Nygaard fra Sorø Event- & Turistbureau har bedt Henrik Lange, redaktør på Danmarksportalen Highways.dk og USA-portalen Highways-USA.com, om at se udstillingen. Henrik Lange kender både Hovedvej 1 i Danmark og Route 66 i USA og har skrevet artikler om begge hovedfærdselsårer:

”Hovedvej 1 er – uden at overdrive – Danmarks svar på Route 66. Og når man kradser i overfladen, som Sorø Museum har gjort det i forbindelse med denne udstilling, pibler det frem med historier og mennesker, som har arbejdet langs Hovedvej 1 som mekanikere, tankpassere eller har varetaget andre servicefunktioner,” siger Henrik Lange og tilføjer:

”Man kan ærgre sig over, at der ikke er gjort nogen anstrengelser for at bevare noget af den bilkultur fra 1950’erne og 1960’erne, Hovedvej 1 repræsenterer – f.eks. i form af støtte til renoveringer af gamle bevaringsværdige tankstationer med særlige arkitektoniske kvaliteter eller renovering af gamle neonskilte, som man kender det fra USA. Vi skal bevare noget at vores populærkultur fra 1950’erne til 1970’erne.”

Udstillingen ”Da far fik bil” på Sorø Museum fokuserer på Hovedvej 1 fra Ringsted over Sorø gennem Slagelse og til Korsør og Halsskov Færgehavn. Faktisk var det først i juni 1995, at den sidste stump af Hovedvej 1 på Sjælland – der på det tidspunkt hed E66 – blev opgraderet fra landevej til motorvej, da motorvejsstrækningen mellem Ringsted og Slagelse åbnede.