Klumme: Bonuspoints på vrangen

Af EJVIND OLESEN





SAS HAR BRUG FOR al mulig opbakning, hvis man ønsker, at Skandinavien skal bevare sit flyselskab, og at Københavns Lufthavn med de mange tusinde arbejdspladser fortsat skal have sin centrale betydning.



Udfordringer er der nok af. Fra lavprisselskaber, fra konkurrenter og fra “knald-eller-fald” – forhandlinger med fagforeningerne, primær det flyvende personale. I en sådan situation skal man handle varsomt og sondere terrænet grundigt – og måske ikke lytte udelukkende til “regnedrengene” i koncernens økonomiafdeling.



Første fodfejl var i sommer at gå ud med en prisstigning på brændstoftillæg på et tidspunkt, hvor oliepriserne ikke var på det halve af året før. Skulle man endelig have flere penge for varen, kunne man jo bare have sat billetpriserne op.



Den næste kom i denne uge ved at ændre på et velindrettet bonussystem på et tidspunkt, hvor man mere end nogensinde har brug for at knytte sine gode kunder til sig for at beholde dem – og få dem til at rejse noget mere. Hvis det optages forkert – hvad meget tyder på – er det en ny fodfejl.



HVAD SELVE bonusreglerne angår, blev den største fejl begået, da man for nogle år siden gik væk fra den oprindelige ide om, at points kun kunne bruges af personen selv og nærmeste familie. Den med venner og kolleger er et alt for udflydende begreb og har givetvis ført til flere udgifter for SAS, end man havde forudset.



Jan Carlzon og Co. havde meget svært ved at komme igennem med en tilladelse til at binde passagererne til sig på det nystartede bonusprogram. Men han fik de tre skandinaviske regeringers tilsagn. Siden har både Norge og Sverige vaklet i troen og stoppet for bonus på indenrigstrafik af konkurrencehensyn, men senere frafaldet igen.



Civ.ingeniør Haldor Topsøe, stifter af det fremragende firma af samme navn, var formand for SAS den gang bonusprogrammerne kom til verden med bestemmelse om, at pointene skulle tilfalde de ansatte. Han valgte selv at forbyde de ansatte at bruge EuroBonus privat. Dobbeltmoral sagde nogen! Senere blev det tilladt at udnytte points til kolleger, og her har Topsøes rejseafdeling dygtigt formået at score ca. 20 procent på rejsebudgettet. Derfor er reaktionen skarp fra den kant.



I dag kan bonuspoints bruges til alskens fryns. Fra koncerter til hotelophold, festivalbilletter, og forleden også til køb af et krydstogt (med i n d ve n d i g e kabiner, ikke nogen smart ide til gode kvalitetsbevidste kunder). Kritikere af den udvikling siger, at de ikke vil betale højere billetpris for at få den slags gode.



Til gengæld er systemet med brug af points til upgrading blevet en stor succes. Det kan de fleste se fornuften i.



EuroBonus er i dag fundamental nødvendig for SAS med 425.000 danskere og 2,9 mio. medlemmer på verdensplan. Der er ingen vej tilbage. Det er også klart lettere at bruge sin points til billetkøb, end det var den gang, man skulle være heldig med at nå igennem køen, og centralen for det salg i SAS Huset blev kaldt bingohallen.



Var det klogt af SAS at begynde at ændre på EuroBonus- reglerne netop nu? Svar i quick poll.


Skrevet af