En bus med vinger

På den korte bane, må jeg sige at spørgsmålet er lidt absurd! Vil man betale halvtreds kroner for en illusion om at man får gratis mad! Det svarer til at spørge om Bilkas kunder vil betale entre mod at få en liter mælk gratis!



Vi i Sterling kan se, at salget stopper, når prisen er halvtreds kroner højere end hos konkurrenten, det er den prisfølsomhed, der er i markedet nu. En sandwich og en sodavand koster hos os ca. en halvtredser, og det virker som om passagererne er glade for valgmuligheden.



Hvis vi skal lave et måltid mad med drikkevarer, få det pakket, transporteret til flyet, løftet op i flyet, få transportert affaldet væk og rengjort flyet derefter, for en halvtredser, er der ikke penge i det for os.



Vi har ikke råd til at gøre noget, som vi ikke tjener penge på, og det har andre virksomheder heller ikke, DSB serverer jo heller ikke et måltid mad til dem, som kører fra København til Aalborg.



Vi er nødt til at indse, at verden har ændret sig fra, hvordan den så ud for 25 år siden. Dengang var luftfart for eliten, og forretningsfolk, der ikke selv betalte deres billetter. I dag er det en bus med vinger. Ja, det er uromantisk og usexet, men det giver trods alt mange flere mennesker muligheden for at opleve det, som er vigtigt: destinationen, ferien og friheden.



Det er muligt, at nogle traditionalister hævder, at vi er ved at blive en nation af bevidste fattigrøve, men er det ikke lidt dumt at betale mere for ligegyldigheder, hvis du kan rejse dobbelt så meget for den samme pris.



Det er interessant, at Take Offs læsere, som burde kende de rejsendes præferencer, tror at man kan få de gode gamle dage tilbage.



Nå, men hele diskussionen er jo ret akademisk, da vi bare kan kigge ud af vinduet og se, hvad forbrugerne gør. Og til dem, som ikke kan se det…de danske, europæiske, amerikanske, asiatiske forbrugere vælger i stor stil de flyselskaber, der tilbyder den bedste pris.



I USA har Southwest i mere end 25 år kun serveret en gratis pose peanuts og fløjet til sekundær lufthavne. Det har gjort dem til den ubestridt største success i luftfartshistorien.



Lige nu gentager selskaber som Ryanair, EasyJet og alle os andre lavpris/lowcost selskaber denne model på hver vores måde, og det er os, der har de mange passagerer!

Skrevet af