Tv program beskylder danske rejsebureauer for prisfup

Markedsføringsloven er ændret så fx rejsebureauer og flyselskaber skal oplyse totalprisen. Den annoncerede pris, skal være den, kunden betaler.



I aften kl. 21.25 sætter DR’s forbrugermagasin Kontant fokus på manglende totalpriser i fx rejsebureauernes annoncering. Det sker under overskriften ”Prisfup i rejsebranchen” – her får angiveligt et velanskrevet rejsebureau fra Jylland en vis legemsdel på komedie.



”Se hvordan et af de største danske rejsebureauer malker dig for “skatter” og andre “lovpligtige” ekstrabeløb, selskabet selv har opfundet. Vi undersøger, om de mange små beløb havner i bureauets egen kasse,” hedder det i optakten til aftenens tv-program.

Men ikke kun Øster Lindet Rejser får ballade.



”Jeg er interviewet til ”Kontant.” Danmarks Radio har undersøgt, om annoncerede totalpriser holder hos en række rejsebureauer – altså om der annonceres én lav pris, mens den reelle pris er højere, fordi der bagefter pålægges en masse tillæg. Er det tilfældet, er det ulovligt og en overtrædelse af den reviderede markedsføringslov,” siger Danmarks Rejsebureau Forening direktør, Lars Thykier, til Take Off og tilføjer:



”Man kan have de tillæg, man vil… Men den pris, man køber rejsen til, skal være den annoncerede. Det siger markedsføringsloven. Dertil kommer, at det for DRF’s medlemmer er et medlemskrav – det fremgår af DRF’s etiske regelsæt, at man altid skal oplyse totalpriser.”



”Nogle rejsebureauer sjusker med totalpriser. DRF har flere gange efter lovændringen sidste år informeret vore medlemmer og understreget det vigtige i kun at bruge totalpriser. Vi har også set på vore medlemmers annoncering og selv undersøgt, hvordan de sætter prisen på deres hjemmesider. Kan vi se, at der er noget forkert, vil vi kontakte dem for at høre, hvordan de har skruet den pris sammen,” siger Lars Thykier og tilføjer:



”Rejsebranchen har haft tradition for en masse gebyrer – nu er man i en læreperiode for kun at vise totalprisen. Jeg håber, at den læreperiode bliver meget kort, det vil tjene branchens troværdighed og dens image meget. ”



At det ikke er lykken at komme i ”Kontant,” talte Sterlings kommercielle direktør, Michael T. Hansen, om, da han i august-udgaven af Take Off var gæst i Stolen:



”Jeg vil have megen fokus på, at ting fungerer; jeg vil bruge tid på at sikre, at vi ikke ryger i f.eks. DR’s Kontant. Sterling skal ikke bruge tid på at slukke ildebrande i medielandskabet, men gøre tingene rigtigt første gang,” sagde han.



”AT TÆNKE SIG” OM FLYSELSKABER

Apropos totalpriser, så har Politikens satiriske bagside-klumme At Tænke Sig tidligere bragt denne ”annonce” fra flyselskabet ”Easycheat:”



Flyv til London for 25 øre tur/retur!



(til prisen skal lægges skatter og afgifter (286 kr.),

leje af flysæde og sikkerhedsbælte (2.230 kr.),

gebyr for instruktion i at tage redningsvesten på (598 kr.) og af (368 kr.),

afgift for toiletbesøg (1.298 kr.),

tillæg for vinterdæk på fly (478 kr.),

leje af ufatteligt krøllet blad i stolelommen foran sædet (98 kr.),

pant på drikkevarer (1 kr.),

bidrag til blomster til kaptajnens syge moster (1.550 kr.),

brækposebidrag (398 kr.) og

dankortgebyr (48 kr.))



(totalt: 7,353 kr.)



HB

Skrevet af