Ryanair er Europas største flyselskab – alene i år udbyder det 139 millioner flysæder og er samtidig i sin mest travle periode i dette års sommerkøreplan det flyselskab i verden med flest ruter, over 1.600. Arkivfoto.

500 millioner lavprissæder i Europa

For første gang har lavprisselskaberne i år med end en halv milliard flysæder på deres europæiske ruter. Om 10 år har de over 50 procent af det europæiske marked for rutefly, siger ny analyse.

I år har lavprisselskaberne over 36 procent af sæderne på ruteflyvninger i Europa, i alt udbyder de 501,8 millioner. Det er 35 millioner eller syv procent flere sæder end sidste år – og første gang at de er over den halve milliard . Tallet i år er 124 procent højere end de 224 millioner, lavprisselskaberne havde for ti år siden i Europa.

Og i 2027 har lavprisselskaberne med den nuværende stigningstakt halvdelen af udbudte sæder på ruteflyvninger i Europa, siger ny analyse fra anna.aero – tallene er med de på nuværende tidspunkt udbudte og bebudede flyvninger i år.

Otte europæiske lande og et territorium, Gibraltar, har i dag halvdelen af flysæderne til og fra landet fløjet med lavprisselskaber. Flest har Makedonien, hvor to ud af tre flysæder er med lavprisselskaber; herefter følger Slovakiet, Ungarn, Rumænien, Litauen, Bosnien Hercegovina, Gibraltar, Spanien og Polen.
Længere nede er Storbritannien med 43 procent, mens Norge og Island begge ligger påomkring 40 procent. Danmark og Sverige er ikke med i opgørelserne over lande med mest og mindst betjening af lavprisselskaber.

Europas tre største lavprisselskaber, Ryanair tættest på, Norwegian bagved mens easyJet i baggrunden lander i Londons Gatwick-lufthavn. Klik på billedet for at se det i stort format, Foto: Henrik Baumgarten.

I den anden ende af skalaen er de europæiske lande eller lande tæt på Europa med færrest flysæder leveret af lavprisselskaber til og fra landet, i år: Hviderusland med blot 0,7 procent – tallet kommer fra spanske Vueling, der i sommersæsonen har to flyvninger om ugen fra Barcelona til Hvideruslands hovedstad, Minsk.
Herefter følger Rusland med 6,7 procent af sine sæder på passagerruter fløjet af lavprisselskaber og Aserbajdsjan med 10,8 procent.

De tre største markeder for lavprisselskaberne i Europa i udbudte flysæder i år er Spanien med 82,2 millioner fløjet ud af landet, Storbritannien med 75,2 millioner og Tyskland med 55,6 millioner lavprissæder til salg ud af Tyskland.

Ryanair, easyjet og Norwegian er størst
De ti største lavprisselskaber målt i sæder til salg i år er Ryanair med 139 millioner, easyJet med 98 millioner, Norwegian 42 millioner, spanske Vueling 39 millioner, ungarske Wizz Air 36,4 millioner, Lufthansas tyske Eurowings 36,2 millioner, tyrkiske Pegasus Airlines 32 millioner, Air France KLM’s Transavia 16 millioner, britiske Jet2.com 13,5 millioner og SunExpress, ejet af Lufthansa og Turkish Airlines, med ni millioner udbudte flysæder i år.

SunExpress har i øvrigt den største vækst blandt Top 10-selskaberne med 64 procent flere sæder i år sammenlignet med 2017. Den mindste stigning i år er hos Ryanair med fire procent.

Udenfor Top 10 landede islandske Wow Air på en 17. plads med 23 procent flere udbudte sæder i år sammenlignet med sidste år.

Relaterede artikler:

Dobbelt så mange passagerfly om 20 år

Ny EU-dom øger flypassagerers ret ved strejker

Tre flyselskaber med hver sin førsteplads

x

Læs Også

Lufthansa fejrer 30 år med kvinder i cockpit

På torsdag er det 30 år siden Lufthansas 2 første kvindelige pilot lettede. I dag er 7 procent af dets 4.000 piloter kvinder – og 15 procent af eleverne på Lufthansas flyskole er kvinder.

Ny lov om flydrift på vej i USA

Kongressen i USA forbereder en lov om bedre plads på flyene og bedre forbrugerbeskyttelse. Der er også krav om en kulegravning af de mange forsinkelser i amerikansk flytrafik.

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Helsinki, Keflavik i Island og Amsterdam er blandt de 10 lufthavne, hvorfra der flyver flest rejsende til Københavns Lufthavn for at skifte til langrutefly.

Langsom vækst for kvinder som piloter

Stadig flere kvinder bliver piloter, men stigningen går ikke hurtigt. Kun 3 europæiske flyselskaber er blandt de 20 i verden med flest kvinder i cockpittet.

BA skælder ud på London Heathrow

Den er alt for lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow – passagererne kan stå i kø i timevis, lyder det fra British Airways’ koncernchef.

DRF vil ikke fraråde flyselskaber

Sidst på måneden har Fogedretten i Københavns Byret for første gang en inkassosag i Københavns Lufthavn mod et flyselskab, spanske Vueling, der ikke vil betale bøder for forsinkelser. Danmarks Rejsebureau Forening kigger på sagen.