Forudser dyrere flybilletter

I BCD Travels nyhedsbrev til erhvervsrejsebureauets kunder gennemgår Thomas Lundberg problemstillingen om EU’s forestående deregulering af Global Distribution System. Her et sammendrag:



GDS-systemerne er rejsebureauernes primære arbejdsværktøj – og flyselskabernes dominerende distributionsværktøj.



Hvad går dereguleringen ud på? Kort fortalt har et EU-regelsæt dannet grundlag for GDS’ernes forretningsmodel. Dette regelsæt har bl.a. en “code of conduct”–bestemmelser for, hvorledes GDS’erne skulle præsentere eksempelvis flyselskabernes udbud. Disse bestemmelser siger bl.a., at et flyselskab ikke kan betale for altid at blive vist som første alternativ i GDS – eller at de billigste klasser ikke ville blive vist.



Dereguleringen betyder, at mange af disse regler ophæves, og når flyselskaberne jager bl.a. distributionsomkostninger, vil de sandsynlige konsekvenser være, at GDS ikke længere vil kunne give samme brede resultater som før.



BCD Travel’s har forudset den kommende deregulering, og har kapacitet til at foretage op til 32 parallelle søgninger på nettet samtidig med søgning i GDS-miljøet.



De forhandlinger, der i øjeblikket foregår mellem flyselskaber og GDS’er, viser imidlertid nogle tendenser, vi skal være opmærksomme på.



Nogle flyselskaber stiller krav om betaling for at stille deres fulde udbud, også de allerbilligste pladser, til rådighed i GDS. For rejsebureauerne er dette blevet præsenteret som såkaldte “opt-in programmer”.



Fx ønsker British Airways’ en merbetaling på 3 pund per segment (én person, der rejser én strækning). BA har indtil videre indgået en”opt-in aftale” med en af verdens største GDS’er, Sabre, hvilket giver Sabre-brugere adgang til BA’s fulde produktudbud – mod merbetaling.



Som rejsebureau er vores holdning, at vi ikke ønsker “opt-in programmer”. Men vi bygger vores forretning på at tilbyde det fulde udbud fra alle leverandører:



Flybillet-priserne er historisk set kun faldet. Vi må derfor se initiativer til deregulering som forudsætning for fortsat prisfald.

Logisk? Ikke rigtigt, synes vi.



Og én ting er sikkert: når vi har løst dette problem, bliver vi sikkert mødt af nye. Næste skridt er måske, at bagage, også håndbagage, skal koste ekstra, slutter Thomas Lundberg

Skrevet af