Konsulenter løser specialiserede opgaver



Kære Ejvind Olesen

Tak for den tillid, du viser VisitDenmark i din kommentar sidste fredag – her skriver du, at vi er en organisation med forstand på turisme. Vi vil ønske, at du har samme tillid, når det gælder vores brug af konsulenter.



Vi har naturligvis ikke hyret et konsulentbureau til at fortælle, at Lalandia har åbent hele året – som er et af de eksempler, du trækker frem. Vi bruger heller ikke konsulenter til at konstatere, at Danmark har et potentiale til at trække turister uden for de traditionelle sommermåneder.



Hvis vi i Danmark skal lykkes med at tiltrække turister uden for den traditionelle højsæson, skal der – som du ganske rigtigt skriver – en ekstraordinær indsats til. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvordan projektet gribes an.



Vi har derfor bedt et konsulentfirma om systematisk at afdække, hvilke områder i Danmark der har tilstrækkelige overnatnings- og oplevelsestilbud som basis for helårsturisme. Konsulenterne er valgt ud fra deres erfaringer med den såkaldte GIS (Geografisk Informationssystem) metode, som er et anerkendt internationalt redskab, som også Danmarks Statistik benytter til at indsamle data inden for geografisk afgrænsede områder.



Konklusionerne i rapporten er således ikke baseret på tilfældige oplysninger om områderne men på en indsamling af objektive data, som efterfølgende er bearbejdet for at skabe et overblik over, hvilke områder der har størst mulighed for at tiltrække turister uden for sæsonen.



Ved at benytte konsulenter har vi således ikke blot fået løst en ganske omfattende analyseopgave men også tilført ny viden til branchen ved at anvende en specialiseret metode. Viden, som er et væsentligt grundlag, når kommunerne, turisterhvervet og VisitDenmark i de kommende måneder skal træffe beslutning om, hvilke destinationer der skal fungere som spydspids i arbejdet for helårsturisme.



At bruge konsulenter til at løse denne type specialiserede opgaver er ganske almindeligt og burde ikke give anledning til panderynken på Take Off.



Rapporten, som har fundet frem til 23 potentielle helårsdestinationer, er input til dialog om en af de største udviklingsopgaver i dansk turisme: At skabe sæsonforlængelse og på længere sigt helårsturisme uden for de større byer ved at tænke arealanvendelse, udvikling af turismetilbud, kompetenceudvikling og markedsføring sammen i de enkelte destinationers udvikling. Noget, der ikke er sket så systematisk før.



Lad os holde dette væsentlige mål for øje.



Med venlig hilsen

Lars Erik Jønsson

direktør for destinationsudvikling og turismefaglig viden i VisitDenmark

Skrevet af