SAS skal udvikle sine langruter

43-årige Lars Sandahl Sørensen har i dag sidste arbejdsdag som kommerciel direktør i SAS International, et nyoprettet job, han tiltrådte sidste efterår. Fra på mandag er danskeren adm. direktør for SAS International, divisionen som klarer SAS’ langruter.



”I år har det været utroligt glædeligt, at vi kan oprette nye ruter fra Stockholm til Bangkok og Beijing, fra København til Dubai – og så har vi jo bekendtgjort, at vi fra næste efterår får tre ugentlige flyvninger fra København til San Francisco samt fire til New Delhi. Samtidig fortsætter vi med at udvikle vore relationer med partnere som United, Thai Airways og Air China – og der kommer flere,” siger Lars Sandahl Sørensen.



”Det gælder om at have flest mulige frekvenser på langruterne – men selv om vi fx har lukket København og Shanghai, betjener vi via Beijing 20 destinationer i Kina gennem vort samarbejde med Air China,” siger Lars Sandahl Sørensen og fortsætter:



”SAS International skal blive bedre til at fortælle markedet, herunder rejsebureauerne, om vores forbedrede produkter, bl.a. Economy Xtra, at vi nu har sleeper-sæder på vores langruters business class – samt at man nu kan kombinere alle vore billettyper, og fx flyve ud på økonomiklasse og hjem på en fuld fleksibel business class-billet.”



Lars Sandahl Sørensen siger, at SAS International ikke har planer om at lukke nogle langruter, men der holdes vågent øje med den økonomiske udvikling på hver enkelt rute. ”Fx har ruten til Tokyo gennem mange år gået helt fantastisk og været meget lønsom og med 70-80 % af salget i Japan. Nu er den japanske yen svag, dermed japanske forretningsfolk mindre til Europa, det bliver vores rute også ramt af. Derfor må vi ud i markedet i bl.a. Norden og sælge de attraktive priser til Japan,” siger Lars Sandahl Sørensen.



SAS International havde sidste år 1,4 mio. passagerer på SAS’ langruter og en kabinefaktor på over 80 %. SAS’ division med langruter flyver atter med overskud – og passagererne er cirka ligeligt fordelt mellem skandinaver og kunder udenfor Skandinavien.



Finnair har de seneste år buldret frem på Fjernøsten, hvor selskabet foreløbig betjener en halv snes destinationer.



”Men Finnair er kun et af mange flyselskaber, SAS International konkurrerer med. Det er rigtigt, at de har mange flere destinationer i Fjernøsten end SAS, men gennem vores samarbejde med bl.a. Air China fra Beijing og Thai Airways fra Bangkok dækker vi også bredt. Og mens Finnair kun betjener de fleste af sine langruter nogle dage om ugen, flyver SAS dagligt til sine,” siger Lars Sandahl Sørensen.



SAS International har i øvrigt endnu ikke fundet det Airbus 330-fly, som fra næste efterår skal flyve de to nye ruter til San Francisco og New Delhi. Lars Sandahl Sørensen forventer at lejeaftalen kommer på plads i næste måned – hvorefter dage og tider kan komme i reservationssystemerne.



”Vi arbejder på højtryk for at finde det bedst egnede fly,” siger han til Take Off.



Og på spørgsmålet om SAS’ planer for nye langruter, udbryder han:



”Hold nu op, I journalister punker os hele tiden. Vi har åbnet nye ruter i år fra Stockholm til Bangkok og Beijing, fra København til Dubai og oplyst om de to nye langruter næste år fra København.



Men selvfølgelig er der destinationer, vi gerne vil flyve til i fremtiden. Men det kræver god efterspørgsel i markedet på navnlig business-billetter. Samtidig skal vi passe på vores udgifter, brændstof og groundhandling er blevet dyrere.”



Lars Sandahl Sørensen blev sidste efterår kommerciel direktør for SAS International, som klarer SAS’ langruter. I direktørstolen i SAS International, afløser han fra på mandag Lars Lindgren, som skal være ny bestyrelsesformand for SAS’ datterselskab, Spanair.



Lars Sandahl Sørensen kom i 2003 til SAS International fra direktørjobbet i VisitDenmark. Han begyndte som General Manager for SAS i Australien – og blev sidste år hentet til SAS’ hovedkvarter i Stockholm som kommerciel direktør for langruterne.



SAS International med 650 medarbejdere omsatte i fjor 7,8 milliarder svenske kr. og havde 1,4 mio. passagerer.



SAS’ langruter dækker fra København, og delvist Stockholm, Chicago, New York, Seattle og Washington DC i USA samt Bangkok, Beijing og Tokyo i Fjernøsten.

I sidste måned fik SAS en ny langrute fra København til Dubai – og næste efterår åbnes fra København til såvel den indiske hovedstad, New Delhi, samt San Francisco.



HB

Skrevet af