Debat: Markant forskel på hotelkrisen i København og provinsen

Af Allan Agerholm, formand for Horesta Hovedstaden og næstformand i Horestas bestyrelse.





Det er glædeligt, at det århusianske hotelmarked ikke er ramt af den økonomiske afmatning i samme omfang som København. Men det bekræfter bare, at det københavnske marked adskiller sig markant fra provinsens og har brug for særlige markedsføringsmæssige initiativer.



I København er belægningsprocenten røget fra 81 i maj i fjor til 69 i år, og vi har mistet 14 procent af vores overnatninger. Det skyldes bl.a. skarp konkurrence fra Stockholm, Oslo, Göteborg, Hamborg, Berlin, Paris og London. Det samme gælder ikke for resten af landet.



I øjeblikket er der særlig fokus på ferieturisterne, de har svigtet København henover foråret. Men det ser værre ud med mødeturismen. Foråret har været meget vanskeligt, efteråret reddes måske til dels af IOC-kongressen og klimatopmødet, men fra 2010 ser det igen meget besværligt ud.



En væsentlig forklaring på, at København mister terræn på kursus- og konferencemarkedet er de særlige momsregler, som betyder, at danske som udenlandske erhvervsvirksomheder kun kan afløfte eller få refunderet en fjerdedel af momsen. I udlandet kan de afløfte hele momsen.



Momsreglerne rammer alle danske virksomheder i hotel- og restauranterhvervet ens, men København er mere følsom, fordi byen er i større international konkurrence.



Københavns rammebetingelser er ikke gode nok, og vi skal bruge mere markedsføringskraft på at fortælle omverden om vores kvaliteter.

Skrevet af