Fredagsklummen: Sidste udkald for oversøiske ruter i SAS

Af Ejvind Olesen



PYNTEN GÅR af SAS og af Københavns Lufthavn, hvis vi en dag skal se en lukning af de oversøiske ruter. Dermed være ikke sagt, at der ikke vil være masser af forbindelser med udenlandske selskaber, men de fleste vil foretrække at flyve passagererne til knudepunkter som Amsterdam, Frankfurt og Paris samt naturligvis London. I så fald vil de dystre spådomme om SAS som et regionalt selskab gå i opfyldelse.



Hvorfor nu mere jammer? Som om der ikke var nok i forvejen. Fordi tallene for den oversøiske trafik i SAS i marts er dybt bekymrende. Sammenlignet med selskabets egne tal, og sammenlignet med konkurrenterne.



Antallet af passagerer faldt i denne måned fra 115,400 og ned til 87.700. Et fald på 24 procent. Kabinefaktoren – gennemsnits belægningen på flyene – faldt fra 86,3 procent til 73,8 procent. Altså stod hvert fjerde sæde tomt.



Sidste år var det påske. Det kan betyde mere turisttrafik i fjor og flere passagerer, men modsat ved man også, at forretningstrafikken stort set ligger stille i en uges tid. Det har ikke været tilfældet i år – men det er den globale afmatningen, der slår igennem. I årets første kvartal har den oversøiske trafik i SAS tabt 18 procent passagerer.



SAS HAR IKKE FOR VANE at fortælle den dybere baggrund, men et fornuftigt gæt kunne være, at der har været for megen spredning. Der er grund til at tro, at det har knebet mest for afgangene fra Stockholm. Derfor er det også her der skæres mest til vinter. Kun afgange til New York og Chicago bliver tilbage i Sverige, alle andre skal en tur over København. Hvis de da ikke foretrækker et konkurrerende selskab, men her hjælper SAS Eurobonus med at holde på kunderne.



Skeptikere har længe villet dømme SAS ude på langruterne i løbet af et år eller to. Foreløbigt er to store Airbus A 340 taget ud af flåden fra 1. september.

Jeg tror fortsat mange gerne vil flyve med deres nationale selskab, når de kan undgå at skifte for eksempel mellem København, New York og Washington, Chicago samt til Tokio, Beijing og Bangkok. Men lukningen af ruten til Seattle efter 40 år er en ydmygende handling.



Den burde have været undgået gennem en mere aktiv salgsindsats. Når man har en enlig rute til den amerikanske vestkyst, skal man gøre alt for at holde den i live. Måske havde jeg foretrukket at droppe Dubai og holde fast på Seattle. Hvis man ikke kan flyve hver dag, batter det alligevel ikke rigtigt noget. Og Dubai er ikke, hvad det var for et halvt år siden – med eller uden Stein Bagger.



Tror du SAS kan bevare sine oversøiske ruter, som de ser ud til vinter, eller sker der flere nedskæringer? Stem i quick poll.

Skrevet af