De fleste ruteselskaber har skåret til benet, nu må andre også bære deres del af slæbet

Af Ejvind Olesen

“Værdikæden i alle led må være med i fremtiden for at sikre en fornuftig økonomi i flyselskaberne. Det kan ikke være sådan, at vi og vort personale skal bære alle byrder, som en følge af udviklingen i luftfart i de sidste tre år. Der er mange, der tjener penge i værdikæden. Det gælder ikke mindst stater via skatter og afgifter, lufthavne og reservationssystemerne (GDS-selskaber).”



Det sagde koncernchef Vagn Sørensen Austrian Airlines Group i formiddag i et foredrag på Hilton Copenhagen Hotel. Han er i år også formand for Association of European Airlines, AEA. Valgt af Europas største ruteselskaber.



GENNEM EN række illustrative oversigter begrundede og analyserede han luftfartens situation i dag uden at overdrive skrækvisionerne, som der ellers kunne være nok af.



“Jeg tror vi er ved at have skåret ind til benet i enhedsomkostningerne i de fleste europæiske ruteselskaber. Det har gjort ondt, men det har været nødvendigt. I Austrian har vi for eksempel fået vedtaget en krisepakke, hvor vi. når produktionen reduceres automatisk kan sætte medarbejderne på deltid, indtil efterspørgslen vender tilbage.



Nu må andre holde for og hjælpe til med at holde udgifterne nede. Det er som sådan ikke 11. september, eller for den sags skyld krigen i Irak, der er den direkte årsag til vore problemer, men derimod ændret forbrugsmønster, øget konkurrence og kravet om at få mere værdi for pengene, når man køber en flybillet. Samt ikke mindst de stigende brændstofpriser, som i år kan vælte enhver nok så objektiv budgetlægning.



Vi har måske fortsat mulighed for at spare lidt hist og her, men nu gælder det værdikæden i alle led. Der er også i dag mange, som tjener gode penge på luftfart. Det gælder stater med afgifter, lufthavne med masser af indtægtsmuligheder på mange fronter, og det gælder virksomheder bag reservationssystemerne. Og det gælder ikke mindst Air Traffic Management organisationer, værst af alle er Eurocontrol.



Vi har opnået en aftale med lufthavnen i Wien om at holde afgifterne 15 procent laverede end konkurrerende lufthavne i nærområdet fra 2007.



Vi har lært meget af udviklingen og tilpasset os virkeligheden, men vi skal ikke kalkulere med, at yielden igen går op. Vi regner med, at den falder 3-4 procent om året, og det må vi lægge budgetter efter.”



“SMÅ NETVÆRKS-SELSKABER må fokusere stærkt på deres muligheder i markedet.” Til disse selskaber regnede Vagn Sørensen sit eget Austrian og selskaber som Swiss og Alitalia. Hvor han placerede sit eget fhv. selskab, SAS, blev ikke bemærket.



Men Austrian er på mange måder en succes historie om netop sådan et netværksliv. “Vi har rettet fokus mod øst i mere end èn forstand. Både mod det østlige Europa og Fjerne Østen. På den måde er vi også med på de lange ruter med en styrke, som nok vil overraske mange.



Det er mod øst, at vækstområdernes findes. Austrian er størst i Star Alliance med 39 destinationer mod øst, hvor Lufthansa har 24. Til Asien er vi nr. fire fra Europa med blandt andet ni afgange til Australien om ugen.



Og Wien er geografisk rigtigt placeret og ideelt for vore partneres netværk, hvor vi så til gengæld flyver trafik ind til deres hubs. Det gælder i et netværk om at udnytte hinandens styrke,” sagde Vagn Sørensen.



I FORBINDELSE med udgifternes stigning noterede han også, at Austrian i år har haft en stigning på 90 mio. euro i netto brændstof, (hvor både faldende dollar og stigende oliepriser er med) mere end beregnet. Vel at mærke, når en pæn stigning var indregnet i budgettet. Sammen med den faldende yield giver det i år et minus på 250 mio. euro.



“Vi nedjusterer resultatet på driften, men vi holder et regnskab, der giver et plus på 50 mio. euro, når ekstraordinære indtægter tælles med. Samtidig stopper vi op og skærer nogle flyafgange væk til mindre destinationer frem til marts, men der er ikke tale om, at vi nedlægger ruter. Vi ønsker bare hele tiden at være ajour og undgå overraskelser.



Der findes udgifter, som luftfarten ikke kan styre, som for eksempel priserne på brændstof, men jeg håber og tror det værste er overstået.



Jeg tror for resten også hvedebrødsdagene er forbi for lavprisselskaberne. Livets alvor ser også ud til at have ramt dem,” sluttede Vagn Sørensen.

Skrevet af