Dommedagsprofeti over SAS på TV

Af Ejvind Olesen



Man troede næppe sine egne øjne i aftes i den sene udsendelse på TV 2, da en direktør fra Saxo Bank på opfordring fra tv-stationen blev bedt om sin mening om fremtiden for SAS. “Du har jo fulgt SAS i mange år,” sagde tv-værten Natasja Crone.



Jo tak. Det er vi flere, der har. Nu fik vi noget, der mindede om en dødsdom. Stride fagforeninger, gamle fly, skandinavisk statsejerskab. Konklusion: Det er kun et spørgsmål om tid, før det skandinaviske flyselskab – det eneste bevis på, at noget har kunnet lykkes med fælles skandinavisk ejerskab – må give op.



Langt de fleste flyselskaber bløder for tiden på grund af høje oliepriser og stor overkapacitet, som igen betyder, at forbrugerne i mange tilfælde kan købe billetter til langt under prisen for et flysæde. Det er altså fælles sorg, fælles trøst.



Men, derfor behøver man jo ikke at smide sig på maven og give op. Og da slet ikke, når tre velhavende stater som Norge, Sverige og Danmark holder hånden under deres flyselskab.



Det er fortsat rigtigt, at fagforeningerne presser værdien i SAS nedefter. Et skræmme eksempel er Alitalia, hvor delvist statsejerskab og fagforeninger stort set har taget livet af det nationale flyselskab.



Når SAS i dag slutter sit to dages bestyrelsesmøde før sommerferien, vil der givet komme mange dystre beretninger om situationens alvor og måske varsler om yderlige stramninger, men der kommer ikke dommedagsprofetier som fra Saxo Bank.



At Carnegie Bank nedjusterer kursmålet er en pessimist handling. Og fra en af de utallige aktieanalytikere i banken lyder meldingen: SAS øger antallet af flyvninger, til trods for at efterspørgslen svækkes.



Hvor har han det fra? De seneste tal viser netop at efterspørgslen (primært i Danmark og Norge) stiger, og samtidig har SAS besluttet foreløbigt at sætte 11 fly på jorden. Og der skal indenfor et par år skaffes flere penge til indkøb af nye fly, men så er det heller ikke værre.



Måske ser man tingene omvendt, når man er ansat i en bank i Sverige! Og måske har Saxo Bank mere forstand på cykling end på luftfart.

Skrevet af