SAS anklager lufthavn for monopolmisbrug



Sidste år tjente Københavns Lufthavn små tyve kr. for hver 100 kr. investeret i virksomheden. I samme periode kunne lufthavnens største kunde, flyselskabet SAS, prale med en indtjening på tre øre pr. investeret hundredekroneseddel,skriver Morgenavisen-JyllandsPosten.



Den store forskel får nu SAS til at lange hårdt ud efter lufthavnen:



»Som en monopolist er det et urimeligt stort afkast. Det er flyselskaberne, der kommer med passagererne og bærer hele risikoen. I en værdikæde duer det ikke, at et led i kæden bærer hele risikoen, mens et andet led i kæden høster gevinsten,« siger Susanne Larsen, (bill.) topchef i SAS Danmark.



Sidste år hentede Københavns Lufthavn 832 mio. kr. af sin driftsindtjening på knap en mia. kr. i det kommercielle salg i lufthavnen, mens resten kom fra afgifter på flyselskaber. De penge vil SAS nu have en del af i form af afgiftslettelser.



»Vi forlanger, at de afgifter, vi betaler til lufthavnen, skal afspejle det, vi bidrager med, nemlig de millioner af passagerer, som lufthavnen tjener så mange penge på,« siger SAS-direktøren.



I dag betaler flyselskaberne en afgift på 61,10 kr. pr. indenrigspassager, 128,05 kr. pr. udenrigspassager samt en startafgift pr. fly.



SAS-direktøren vil ikke sætte tal på, hvor meget afgifterne skal ned. Hun gør dog opmærksom på, at Terminal A – en gruppe private, der vil bygge en konkurrerende lavpristerminal – vil tilbyde flyselskaberne halvdelen af indtjeningen fra taxfreesalget, hvis projektet gennemføres. Ud over lavere afgifter kræver SAS, at lufthavnen investerer mere i infrastruktur og mindre i at udbygge butiksområdet.



Københavns Lufthavn afviser kritikken:



»I vores seneste årsregnskab kan man se, at vi havde et afkast på 4,9 pct. inklusive de kommercielle indtægter, hvilket er markant lavere end mange flyselskaber. Københavns Lufthavn er blandt de billigste og bedste i Europa. Det er blandt andet muligt, fordi flyselskaberne i København allerede nyder godt af indtjeningen på de kommercielle aktiviteter. De takster, som flyselskaberne betaler, dækker kun den løbende drift af lufthavnen,« skriver adm. direktør Brian Petersen i en email til Jyllands-Posten.



En aktieanalytiker, som Jyllands-Posten har talt med, stiller dog spørgsmålstegn ved lufthavnens opgørelse af afkast. Lufthavnen afslører i morgen et nyt initiativ, der skal udstikke fremtiden for lufthavnen.


Skrevet af