Fredagsklummen – En dårlig undskyldning eller barsk realitet

Af Ejvind Olesen



NÆSTEN DAGLIG vælter ulykkerne ind over os med flyselskaberne i klar førerposition. De forfærdelige oliepriser er årsagen til, at to store flyselskaber som Delta Airlines og Northwest som har forlovet sig og går i giftetanker, i første kvartal fik et samlet underskud på 10 milliarder dollar! United Airlines aktiekursre droppede 37 procent, og over 1.000 medarbejdere skal fyres, samtidig med at brændstoftillæg øges, og der opkræves ekstra bagageafgift.



I vores umiddelbare nærhed kom Norwegian ud med et underskud på over 200 mio. kr. På trods af 47 procent flere passagerer. Sterling balancerer omkring bundlinien på driften, men sætte fortsat mange penge til på den endelige bundlinie og må have indskud til at holde egenkapitalen fra forsyningskilderne i Island.



I går kom Lufthansa i første kvartal ud med et fald i netteooverskud på 90 procent i forhold til sidste år. Igen på en øget pmsætning, ligesom de andre. På tirsdag er det så SAS`tur så med sin kvartalsopgørelse – og et alvorligt spareprogram.



FRA 1.MAJ SÆTTER cruise-rederierne brændstoftillæg på hver dags sejlads, og flere begynder også at opkræve tillæg for børnene. Netop som man var ved at få fat i børnefamilierne.



I en blog i en amerikansk netavis begynder læserne at stille spørgsmål ved, om det reelt er andre udgifter, der dækkes ind på den måde. Indsenderen har regnet ud, at der på et stort skib med Royal Caribbean i løbet af en uge med de mange passagerer kommer op mod 900.000 kr. ind i brændstoftillæg.



“Så meget ekstra bruger skibet vel ikke på syv dage?” spørger han.

Flere flyselskaber meddeler nu, at jetbrændstof udgør mellem 30 og 40 procent af alle deres udgifter.



DER ER INGEN grund til at tro, sagen ikke er alvorlig. Masser af flyselskaberne kører fortsat med gamle brændstof- slugende fly, fordi de nu engang er betalte. Belægningsprocenten er på mange ruter – og på mange charterfly uden for sæsonen ikke høj nok – og hvis den er det, kan det skyldes, at billetterne er solgt til et godt stykke under produktionsprisen.



Kommer vi mon ikke snart til et sted, hvor vi spørger om, hvor længe forbrugerne i hele verden skal blive ved med at kunne flyve til alt for lave priser, når selskabernes tal bliver blodrøde på bundlinien?



Vi kan ikke tro, at alle overlever. Fusioner som planlægges i USA kommer hurtigere, end vi aner. Og måske skal man igen til at tænke på Sterling og Norwegian, selv om to syge i samme seng ikke bliver til en rask, så giver det dog visse muligheder.



Forbruger skal ikke ønske sig det. Fusioner giver højere priser og mindre udbud, men vi kan blive nød til at acceptere det. Men det kunne jo også tænkes at oliepriserne skubbes foran for at dække over andre dårligdomme. Så som irrationel drift eller alt for optimistiske ledere.

Hvad tror du ? Stem i quick poll

Skrevet af