Air Greenland og SAS udvider samarbejdsaftale

2019/08/defaultmain.jpgFLYSELSKABER: Air Greenland og SAS’ nye samarbejdsaftale udvider det eksisterende bagagesamarbejde. Aftalen er led i Air Greenlands strategi om at øge den internationale tilgængelighed til Grønland. SAS ejer 37,5 pct. af Air Greenland.

Standby.dk kunne tidligere på måneden oplyse, at der var ny samarbejdsaftale på vej mellem Air Greenland og SAS. Den blev offentliggjort i går.

Med aftalen bliver det nu igen muligt at kombinere en rejse med Air Greenland med en rejse med SAS på det europæiske rutenet i et billetkøb, oplyser Air Greenland.

Rejsebureauerne bliver de første, der får glæde af muligheden, men i løbet af året vil også rejsende, der handler online, få mulighed for at booke udvalgte SAS-destinationer, eksempelvis SAS’ danske indenrigsdestinationer, på Air Greenlands hjemmeside.

Videre oplyser Air Greenland: Når man køber billet på tværs af SAS’ og Air Greenlands rutenet, kan rejsende indskrive bagage og få boardingkort til slutdestination.

”Aftalen forventes at have stor gavn for vores europæiske rejsende og ikke mindst vores fælles kunder mellem Grønland og danske indenrigsdestinationer,” hedder det.

For at tiltrække flere passagerer og øge sin synlighed overfor rejsebureauer, indgår Air Greenland i denne tid flere samarbejdsaftaler med andre flyselskaber. Også i denne måned kom ny aftale med Icelandair, snart følger andre.

”Vi kommer ikke tilbage til ”gamle dage,” hvor vi havde interline-aftaler med omkring 100 selskaber. Vi kigger på de strategiske værdier af disse og vil få ca. ti aftaler. Vi forhandler med en håndfuld flyselskaber i Europa, Nordamerika, Asien og Mellemøsten. Interline-aftaler er vigtige for et mindre selskab som vores, der ikke har mulighed for at skabe et stort rutenet, vi selv flyver.”

Det sagde Christian Keldsen, kommerciel direktør i Air Greenland, forleden til standby.dk

For at kunne kommunikere med andre flyselskaber om bl.a. billetudstedelse til hinandens ruter, gennemtjek af bagage osv., har Air Greenland netop investeret 30 mio. kr. i at komme med i Amadeus’ bookingsystem Altea.

Dermed er Air Greenland atter mere synlig i det store bookingsystem og dermed nemmere at booke for rejsebureauerne.

”Vi er også igen kommet med i Amadeus, fordi det gælder om at se fremad. Air Greenland er i en stærkt tiltagende konkurrencesituation og står foran store udfordringer,” siger Christian Keldsen.

Konkurrencesituationen omfatter bl.a., at et stigende antal ferierejsende til Grønland ankommer med charterflyvninger i den smalle højsæson fra juni til starten af september.

Samtidig er der planer om et konkurrerende grønlandsk flyselskab. Greenland Express har fået sin politiske godkendelse, men mangler sin operationelle tilladelse til flyvninger mellem bl.a. Danmark og Grønland.

SAS har 37,5 pct. af aktierne i Air Greenland, samme procentdel har det grønlandske selvstyre, mens den danske stat ejer de resterende 25 pct.

Blandt de regioner, Air Greenland gerne vil have dækket med sine kommende interline-aftaler, er udover Europa og Nordamerika også Asien og Mellemøsten.

Air Greenland havde sidste år 380.000 passagerer – ca. status quo i forhold til 2011.

Ca. to ud af tre af selskabets passagerer flyver indenrigs i det enorme land, mens resten primært er på ruten til København ligesom selskabet har udenrigsflyvninger til Island og Canada.

Air Greenland har ca. 90 pct. af rutemarkedet til og fra Grønland. Samlet betjener det 22 lufthavne i og udenfor Grønland, nogle af indenrigsruterne i Grønland flyves kun med helikoptere. Selskabet har 11 fly og 22 helikoptere.