Danske hoteller samler sig i stordrift

Lige nu ligger mere end to tredjedele af hotelbranchens omsætning hos kapitalkæderne, mens hoteller, tilsluttet frivillige kæder, sidder på yderligere en syvendedel (14,1 pct.). De enkeltstående hoteller er således nede på en markedsandel på under 17 pct.
Året før havde kapitalkæderne 58 pct. af markedet, mens de frivillige kæder sad på godt 11 pct., og gruppen af ”andre hoteller” havde over 30 pct. af markedet.

I fjor var den samlede omsætning for landets ca. 1000 hoteller, inklusive ferie- og konferencecentre, på 9,9 mia. kr. svarende til 8 pct. mere end året før.
”Stordrift spiller en stor rolle i udviklingen. Det giver mulighed for eksempelvis fællesbooking, administration af værelser, fælles indkøb, udlån af personale osv. Vores gæt er, at udviklingen fortsætter, fordi der er klare fordele ved stordrift,” siger adm. direktør i brancheforeningen Horesta, Lone Njor Hulth.
Hun deler de, der via stordriftsfordele tager markedsandele, ind i tre grupper: De centralt styrede og ejede kapitalkæder, de frivillige kæder – oftest markedsføringssamarbejder mellem selvstændige hoteller – og så gruppen af personer, der dygtigt driver et eller flere hoteller og så køber op eller etablerer nyt.

Ifølge Horesta-direktøren må de enkeltstående hoteller finde et unikt koncept, hvis de vil gøre sig håb om at overleve.
”Det bliver formentlig ikke nemmere at drive mindre, enkeltstående hoteller i eksempelvis danske provinsbyer i de kommende år. Heldigvis tænkes der meget nyt i branchen, og en del finder deres helt eget koncept, som kan tiltrække publikum og sikre omsætning og indtjening. Der er naturligvis masser af steder med behov for en overnatningskapacitet, så der vil være et marked i mange provinsbyer. Men det kræver nok noget mere i form af det helt rigtige koncept, hvis man vil tiltrække omsætning i større stil,” siger Lone Njor Hulth.

(Børsen, d. 25. september, 2007)

Skrevet af