Danske AK Techotel med hotelbookingsystemet Picasso har i snart to uger været påvirket af hackerangreb. Hoteldirektør opfordrer HORESTA og Dansk Erhverv til fokus på cybersikkerhed.
“The technical problems are not solved yet,” stod der tirsdag formiddag på AK Techotels hjemmeside under ”driftinfo.”
Den danske IT-virksomhed har under hacketangrebet, der begyndte for snart to uger siden, været transparent med mange opdateringer om status for hackerangrebet. Løsesummen for at få frigivet data er betalt til hackerne, og mange af hotellerne er begyndt at vende tilbage til normalen.
På AK Techotels hjemmeside oplyses blandt andet: ”Vi udvikler, sælger, underviser i og servicerer IT løsninger til kroer, hoteller, konferencecentre, hotelkæder og restauranter. Techotel Picasso, som er vores hovedprodukt, er det mest solgte hotelsystem i Danmark, Norge og Sverige. Siden lanceringen i 2002 har vi installeret over 800 systemer.”
Mange hundrede hoteller og restauranter ramt
I en længere opdatering mandag aften skrev AK Techotel blandt andet: ”Den 9. juni blev Techotel og vores kunder udsat for et omfattende højteknologisk hackerangreb, hvor kriminelle fik skaffet sig adgang til vores servere og foretog kryptering af alle data.
De kriminelle har skaffet sig adgang til Techotels kundenetværk via et stjålet eller afluret password fra en af vores kunder sammen med oplysninger om kundens IP-adresse, hvorefter man har benyttet særlig software til at nedbryde sikkerhedsbarriererne indefra netværket.
Vi modtog information fra de kriminelle om, at vi mod betaling af løsepenge kunne få adgang til software, som ville kunne dekryptere data.
Vi tog kontakt til et konsulentfirma, som er eksperter i at varetage kommunikationen og forhandlingerne med de kriminelle. Deres erfaringsgrundlag er desværre stort, da antallet af sådanne angreb er eksploderet over hele verden og de kriminelle råder over særdeles avanceret teknologi til at udføre angrebene med.
Det er vores klare grundholdning, at man ikke skal bøje sig for kriminelles krav om løsepenge, men hensynet til vores kunder og deres virksomheder gjorde, at vi valgte at acceptere at betale et meget betydeligt beløb til de kriminelle. Dette skete den 10. juni.
Vi har søgt assistance hos det norske firma IBAS, som har verdensklasse ekspertise i genskabelse af data. Samtidigt er alle vores servere blevet gen-installeret, virusscannet, opdateret m.v. Det glæder os meget, at stort set alle vore kunder igen har adgang til Picasso,” skriver AK Techotel blandt andet.
Håber på fokus fra HORESTA og Dansk Erhverv
Small Danish Hotels har også hårdt ramte medlemmer af problemerne hos AK Techotel blandt sine i øjeblikket 63 medlemshoteller. Jørgen Christensen, administrerende direktør for Small Danish Hotels, SDH, siger generelt om problematikken til STANDBY.DK:
”Datasikkerheden hos ens samarbejdspartnere og på de enkelte hoteller skal der endnu mere fokus på. Den nye kriminalitet er jo cyberbaseret. Vi synes selv, at SDH har styr på dette, men vi har kontaktet leverandøren af vores bookingsystem og bedt dem sikre, at vores data ikke kan blive hacket. Vi har en tæt dialog med leverandøren, og det tror jeg mange andre i branchen også har med deres leverandører. Hoteller har stor aktivitet på deres hjemmesider med onlinebetaling, Hackerangreb kan blive et stadig større problem i en branche, der er meget digital.
Jeg håber og tror, at brancheorganisationerne, HORESTA og Dansk Erhverv, sætter ekstra fokus på dette område. De skal opbygge kompetence på dette område, om hvad man skal have styr på,” siger Jørgen Christensen.
Relaterede artikler:
Hackere lammer stort dansk hotelbookingsystem