”Hvis man fortsat lukker verden og lukker hjælpepakkerne, er det en giftig cocktail for rejsebranchen,” siger direktøren for RID, charterselskabernes brancheforening.
Også charterbureauerne savner regionale rejsevejledninger ligesom branchen kigger mod Folketinget for afklaring på hjælpepakkerne, der står til at udløbe med udgangen af måneden. Et politisk forlig om en forlængelse af blandt andet hjælpepakkerne forventes præsenteret på Christiansborg i dag, fredag.
Til STANDBY.dk siger direktør for RID, Rejsearrangører i Danmark – charterselskabernes brancheforening, Henrik Specht:
”Vi ønsker regionale rejsevejledningen indenfor EU/Schengen-landene, men også udenfor Europa. På mandag, den 31. august, udløber de nuværende dansker rejsevejledninger for resten af verden, hvor alle ikke nødvendige rejser frarådes.”
Torsdag kom de ugentlige rejsevejledninger, men der var intet om de efterlyste regionale rejsevejledninger, for eksempel for Spanien.
”Det undrer os, at der i torsdag (i går, red) ikke var noget nyt om disse regionale rejsevejledninger,” siger Henrik Specht og tilføjer:
”Den 13. august sagde udenrigsministeren at regeringen ville se på muligheden for regionale rejsevejledninger, men siden er der intet sket. De regionale rejsevejledninger er blevet en politisk bold, serveretten er hos regeringen. Charterbranchen kan jo i denne tid stort set kun flyve til Grækenland og Cypern.”
RID-direktøren siger, at ”rejsebranchen venter og venter på politikerne. Det er utrolig svært at tilrettelægge sit behov for bemanding når man ikke ved hvad der kommer af støtte og hjælp.”
En giftig cocktail
”Politikerne skal så hurtigt som muligt have udarbejdet en model for regionale rejsevejledninger, der hele tiden kan opdateres med aktuelle tal. Hvis man fortsat lukker verden og lukker hjælpepakkerne, er det en giftig cocktail for rejsebranchen,” siger Henrik Specht og tilføjer:
”På mandag, den 31. august, udløber hjælpepakkerne med lønkompensation og faste omkostninger samt det særlige for rejsebureaubranchen med det statsgaranterede lån på 1,5 milliarder kroner til dækning af de faktiske omkostninger, for eksempel forudbetaling for fly og hoteller. Vi håber snart der kommer en ny politisk løsning der kan holde hånden under den betrængte rejsebranche.”
Relaterede artikler:
Stor fyringsrunde i Danmarks største rejsebureau