Cimber flyver mere til bl.a. Nice og Malaga

Mandagens overraskende melding fra hollandske Transavia, om lavprisselskabet trækker sig ud af Danmark, skabte travlhed hos Cimber Sterlings programplanlæggere natten til i går, tirsdag. Det ellers færdige sommerprogram fik flere frekvenser på en række destinationer for at imødekomme den markant øgede efterspørgsel, som selskabet allerede oplever.

 

"Transavias exit skaber fremadrettet et potentiale for mange flere kunder – og dem er vi nu klar til. De fleste af ruterne ligger nu til salg,” siger kommerciel direktør i Cimber Sterling, Lars Bording (foto).

 

Transavia og Cimber Sterling har fløjet på mange af de samme ruter, fx Nice og Mallorca – ruter, som har fået flere frekvenser og mere kapacitet på Cimber Sterlings sommerprogram for næste år, men der er også nye destinationer på tegnebrættet hos Cimber Sterling, oplyser selskabet.

 

I øvrigt skriver business.dk, at Transavia endnu ikke ved, hvor de flyver efter lukningen 1. november. Men kunderne skal enten have en garanti for flyvningerne, eller have pengene retur, vurderer Forbrugerrådet.

 

Transavia lukker 1. november i Danmark, men fortsætter flyvninger på enkelte ruter frem til april. Dermed holder selskabet kunder hen, der ønsker pengene retur for rejser efter 1. november med henvisning til, at selskabet endnu ikke ved, om de vil beflyve ruterne. Men den går ikke, ifølge Forbrugerrådet.

 

”Transavia har med sin melding om mulige flyaflysninger skabt så stor usikkerhed, at de bør give forbrugerne samme muligheder som ved en aflysning, hvis de ikke kan garantere at den konkrete flyvning, som forbrugeren har billet til, bliver gennemført. Det betyder, at Transavia skal give valget mellem omlægning til et andet flyselskab, eller pengene retur," siger Mads Mølgaard Braüner fra Forbrugerrådet til business.dk og tilføjer:

"Set fra mit bord er der reelt tale om aflysninger, og forbrugerne skal have de rettigheder, der følger af en aflysning. Transavia har sat sig mellem to stole ved at sige, at det endnu ikke ved, hvor der bliver fløjet, men sådan kan man ikke holde kunderne hen. Jeg regner naturligvis med, at Transavia følger EU-forordningen om nægtet ombordstigning. Hvis de ikke gør, må kunderne klage til Statens Luftfartsvæsen, der fortolker EU-forordningen. I yderste konsekvens må utilfredse kunder lægge sag an i Holland, hvor Transavia er hjemmehørende.”

 

Skrevet af Henrik Baumgarten