CO2-kvoter vil koste SAS milliarder

Måske allerede fra 2011 vil EU tvinge luftfarten ind i et CO2-kvotesystem for at reducere sektorens enorme CO2-udslip. Indgrebet er rettet mod alle internationale flyselskaber, som lander i EUs lufthavne, og det vil udløse milliard-regninger til flyselskaberne. Det skriver Berlingske Tidende i dag.

Luftfartens kvoter skal bl.a. ind i et lukket system, så flyselskaberne kun kan handle kvoter med hinanden, i stedet for at blive en del af EUs samlede kvotehandelssystem. At isolere luftfarten i sit eget kvotesystem vil presse prisen på kvoter i vejret for sektoren, mener SAS, som understreger, at flyselskaber ligesom andre brancher bør kunne købe kvoter på EUs kvotemarked.

De seneste politiske forhandlinger om udformningen af kvotesystemet har skabt voldsom nervøsitet hos SAS. Får EU-Parlamentet sine krav igennem, risikerer CO2-regningen til SAS at stige til mellem 750 mio. og halvanden mia. kr.
”Det er rigtig mange penge, når man tager i betragtning, at brændstofudgifterne er fordoblet de sidste syv-otte år,” siger SAS’ miljøchef Martin Porsgård.

Kvotesystemet vil ramme SAS hårdt, fordi selskabets flyflåde er forholdsvis gammel, belægningsprocenten forholdsvis lav, og de mange skandinaviske ruter forholdsvis korte med mange starter og landinger, som kræver meget brændstof. Selskaber med nye, fyldte fly som charterselskaber og lavprisselskaber vil slippe billigere.
SAS har helt fra starten været positiv over for et åbent og rigtigt designet kvotesystem, men det vi ser nu, bryder vi os ikke om. Man tror åbenbart, at jo dyrere systemet er for luftfarten, jo mere miljø får man for pengene,” siger vice president i SAS’ lobbyfunktion i Bruxelles, Charlotte Andsager.

Skrevet af Simon Jørgensen