DRF strammer tonen over for medlemmer



”Vi har netop skrevet til cirka en 1/3 af vore medlemmer, at dette er sidste chance for at få bragt deres hjemmeside på plads, så der vises total priser fra første skærmbillede – det kræver lovgivningen og den skal vore medlemmer naturligvis følge,” siger DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, til Take Off.



De uvorne DRF-medlemmer, som efter gentagne henvendelser fra deres brancheforening stadig ikke har totalpriser fra første skærmbillede, har frist til midten af februar. Ellers kommer der sanktioner fra DRF – det kan være henstillinger, bøder eller i værste fald eksklusion.



”Præcis hvordan bestyrelsen i DRF vil reagere, ved jeg ikke. Det afgør bestyrelsen på møde 6. februar,” siger Lars Thykier.



DRF kan f.eks. give bøder på 3.500 kr. – ”vi har ikke før givet bøder til medlemmer og jeg vil derfor tro at vi starter i den bløde ende, men det er jo noget bestyrelsen bestemmer . Men DRF’s holdning er, at hammeren falder for medlemmer som bevidst ikke holder loven – omvendt tror jeg, at de fleste medlemmer nu retter ind, også fordi der er så megen fokus på sagen.”



EU har også undersøgt danske rejsebureauers hjemmesider og ligeledes konstateret, at mange ikke overholder reglerne om totalpriser. Den sag behandles nu af forbrugerombudsmanden – som også kan give rejsebureauerne bøder eller simpelthen politianmelde dem.



Det er et krav i markedsføringsloven og derfor også for medlemskab af DRF, (fremgår af DRF’s etiske regelsæt), at rejsebureauer skal oplyse totalpriser fra første skærmbillede på deres hjemmesider.



Annoncerer rejsebureauer med én lav pris, mens den reelle pris er højere, fordi der bagefter pålægges en masse tillæg, er det en overtrædelse af den reviderede markedsføringslov.



”Man kan have de tillæg, man vil… Men den pris, man køber rejsen til, skal være den annoncerede. Det siger markedsføringsloven,” oplyser Lars Thykier.



DRF har i breve til sine medlemmer bl.a. skrevet:



”totalprisen er den pris, kunden kan købe en tjenesteydelse til. Det vil med andre ord sige inklusive samtlige skatter, afgifter, alle obligatoriske tillæg, såkaldte obligatoriske EU ansvarsforsikringer, bidrag til rejsegarantifond, security taxes, ekspeditionsgebyrer og hvad man ellers kan finde på af mere eller mindre specificerede (kreative) gebyrer. En efterfakturering af ovennævnte er en åbenlys overtrædelse af markedsførings-loven § 13, idet disse skal være inkluderet i den oplyste pris.”



DRF advarer også mod ”negativ aftalebinding” og skriver om dette:

”en række bureauer anvender negativ aftalebinding, hvor kunden aktivt skal fravælge tillægsprodukter som forsikringer og lignende. Dette betragtes som urimelige aftalevilkår og er i strid med markedsføringslovens § 1 og delvist § 3.”



Danmarks Rejsebureau Forening har over 130 medlemmer. DRF’s medlemmer står for ca. 70 % af den samlede årlige omsætning af rejser i Danmark.



HB

Skrevet af