Danmarkshistorie i færgeperspektiv

Overfarten blev åbnet den 14. maj 1963 med deltagelse af Kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Klokken 11:27 sprængte M/F Kong Frederik det bånd der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby.

Overfarten blev åbnet den 14. maj 1963 med deltagelse af Kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Klokken 11:27 sprængte M/F Kong Frederik det bånd der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby.

Færgeruten mellem Rødby og Puttgarden – Fugleflugtslinjen – har den 14. maj forbundet Danmark med Tyskland i 50 år.

’Grumme Langweilig’, sagde kong Christian I om den lange rejse, man i 1454 skulle på for at nå fra København via Fyn og Jylland til Hamborg. Kongen ønskede en sikker sejlrute mellem Ruthby, datidens Rødby, og Fehmarn. Men først 400 år senere, i 1864, skete der noget. Den tyske ingeniør Gustav Kröhnke fremlagde planer om en jernbaneforbindelse fra København til Hamborg med en færge over Fehmarnsund. Den danske rigsdag godkendte projektet, men måtte opgive, da man manglede penge efter nederlaget i 1864.

I 1937 blev Storstrømsbroen opført, og så var næste skridt anlæg af en færgehavn i Rødby for at imødekomme den voksende bilisme.

1941 stak Minister for Offentlige Arbejder, Gunnar Larsen, en spade i den lollandske muld for at markere starten af byggeriet af Rødby Færgehavn. Spaden knækkede – helt symbolsk – for kort efter måtte man give op. Verdenskrigen rasede, og tiden var ikke til et ambitiøst byggeri.

Først den 14. maj 1963 blev overfarten åbnet med deltagelse af Kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Klokken 11.27 sprængte M/F Kong Frederik det bånd, der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby.

1988 kunne man byde passager nummer 100 millioner velkommen. Trafikken fortsatte med at stige, og i 1989 blev der for første gang indsat en syvende færge i sommerperioden. I 2001 åbnede Scandlines den 8.000 m2 BorderShoppen – et populært pitstop for skandinaviske gæster.

Fire nye færger blev anskaffet i 1997. Det blev fire topmoderne dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger, der siden blev udvidet med hængedæk for at øge kapaciteten. Sejltiden er nu kun 45 minutter, og med afgang hver halve time på faste minuttal kan de fire færger transportere lige så meget som de syv gamle færger tilsammen.

I år tager ruten hul på et nyt kapitel. Fremtiden byder på renoverede færger med nye catering- og retailtilbud.

Desuden investerer Scandlines fire millioner Euro i hybridløsninger på M/F Prinsesse Benedikte. Formålet er at reducere CO2-udledningen med op til 20% og med tiden overføre denne batteriløsning til de øvrige færger.

Frem mod 2017 arbejder Scandlines på at implementere emissionsfrie færger, der ikke udleder andet end vand.