Danskerne ser lyst på SAS-salg

For hver dansker, der ikke vil have staten til at sælge sin aktiepost i det skandinaviske flyselskab, er der to, der enten opfordrer staten til at sælge eller er ligeglade med det statslige ejerskab. Det viser en undersøgelse, som Gallup har lavet for Berlingske Tidende.

 

Blandt branding-eksperter tolkes danskernes salgsvilje som et tegn på SAS’ faldende stjerne blandt danske flypassagerer.

 

»At to ud af tre danskere ikke har nogen form for veneration i forhold til SAS’ ejerskab understreger, at det at flyve i dag i modsætning til tidligere er blevet en generisk vare, altså en metervare. Vi er ligeglade med, hvem der ejer selskabet. Vi vil have et fly, der går til tiden, har den kvalitet, vi efterspørger og en ordentlig pris. Kan SAS levere det, så flyver vi gerne med dem. Ellers flyver vi lige så gerne med andre,« siger Søren Berzant, adm. direktør i PR-virksomheden Cohn & Wolfe.

 

Det er liberaliseringen i flybranchen, danskernes øgede og gode erfaringer med andre flyselskaber og en stigende international orientering i danskernes indkøbsvaner, der har frataget SAS den stjernestatus, selskabet havde tidligere, lyder det.

 

»Følelserne for SAS er ikke længere stærke nok til at mobilisere et hjemmemarked, der siger ‘lad os beholde SAS’. For folk oplever ikke, at det at SAS er dansk giver dem nogle fordele,« siger Anthony Aconis, direktør og partner i kommunikationsvirksomheden Fireball.

 

Han mener dog, at et stort flertal af danskerne ville svare ja, hvis de blev spurgt, om de ville være kede af, at SAS helt forsvandt.

 

»SAS er stadig et nationalt ikon. Men at SAS giver mange en god følelse og hyggelig følelse i maven er ikke nok til at få en solid position i markedet. Det er det flyselskab, der har det bedste tilbud på pris og kvalitet, der vinder,« siger Anthony Aconis.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen