Derfor blander Singapore Airlines og SAS blod

Læser man lidt flygtigt hen over meddelelsen om, at en joint venture er indgået mellem SAS og Singapore Airlines, kunne man få den opfattelse, at det kun er et spørgsmål om et par afgange fra Stockholm til Singapore ud over de tre ugentlige fra København. Der handler om meget mere.

 

Her er virkelig tale om et nyt selskab, som kunne minde om aftalen mellem Lufthansa og SAS, men den går et skridt videre. Det nye fælles selskab (joint venture) skal virkelig dele indtægter og udgifter på strækningen mellem Skandinavien og den strategisk vigtige by i Asien i det lille land med internationalt businesscenter.

 

Knudepunkter som København og Stockholm for Nordeuropa og Singapore som udgangspunkt for trafikken til Asien og det sydvestlige Pacific, skal fastholde og udbygge en trafik, som i dag trues blandt andet af de mellemøstlige flyselskaber ind til København – og af Finnair i det nordiske område. En overgang indgik i planerne at starte en rute fra Helsingfors, men det er droppet igen.

 

Detaljer kender vi endnu ikke. Formentlig skal SIA i første omgang flyve mertrafikken – det er sikkert også det billigste – men det må ret hurtigt udmønte sig i daglige afgange fra København og med tiden det samme fra Stockholm.

 

Når året er omme, håber partnerne på et plus på bundlinjen, der deles mellem dem. I dag er trafikken ikke imponerende. SAS flyver slet ikke til Singapore, og Singapore Airlines har næppe nogen særlig lukrativ forretning ud af tre ugentlige afgange fra København.

 

Det er formentligt ikke hensigten at genoptage trafikken mellem Bangkok og Singapore med det SAS-fly, som i dag står stille i mange timer i Bangkok. Det vil næppe kunne indbringe noget til det nye selskab.

Trafikken ud over knudepunkterne, for eksempel fra Singapore til Oslo, vil fortsat ske på de nuværende interline aftaler.

Skrevet af Ejvind Olesen