Fredagsklummen: Yankees don’t stay home

Af Henrik Baumgarten



Mens ingen i denne tid hører meget i det offentlige rum fra dansk incoming-turisme om, hvad de kan og vil gøre for atter at få gjort Danmark stueren i den muslimske verden, og hos de, der ikke har høje tanker om Danmark pga. tegningerne, er medierne stadig optaget af opstandelsen.



Forleden sagde en god ven og direktør for et stort kommunikationsfirma, at ganske vist er dette en dårlig sag for Danmark – men al den medieomtale kan også vise sig at være godt; det afhænger af, hvordan – og hvor hurtigt – konflikten løses af diplomatiets store tandhjul.



”Men ikke i tusind år har Danmark fået så megen omtale, alle må nu vide, hvor Danmark er og har fået et portræt af os,” sagde han og tilføjede:

”I USA er de helt uforstående. USA har haft sine borgerrettighedskampe, de sviner ikke hinanden til. Det ville være utænkeligt i tilsvarende amerikanske medier med en karikaturtegning af Muhammed eller f.eks. den myrdede borgerrettighedsforkæmper Martin Luther King.”



Og omtale har Danmark fået. Senest i søndags på landsdækkende amerikansk TV i USA’s mest sete nyhedsmagasin ”60 Minutes”, som i øvrigt er TV, når det er bedst.



”60 Minutes”, der produceres af et af de fem store amerikanske ”TV-networks”, CBS, havde en stjerne-reporter i Danmark for at tegne et signalement af det lille land, som nogle amerikanere sikkert tror, er hovedstaden i IKEA.



I vanlig ”60 Minutes”-stil gik programmets veteran-journalist hårdt på emnet. Danmark blev beskrevet som et land, hvis navn er et af de bedste varemærker i sig selv (hvilket i øvrigt netop er bekræftet af en ny internnational undersøgelse), med en velholdt og velhavende befolkning i et grønt og frugtbart land med farverige og rene byer.

Men også, konstaterede dansk presse i sit referat af indslaget, som en lidt selvfed og selvtilstrækkelig, lyshåret og naiv eventyrnation uden kontakt med sine muslimske medborgere – og resten af verden…

Tak for kaffe.



Der blev vist billeder fra Nyhavn, vagtskiftet på Amalienborg, kønne, blonde piger og nuttede babyer. Og journalisten spurgte, hvordan ”dette dejlige lille land” har kunnet starte så voldsomme uroligheder.

Han talte med nogle af Muhammed-sagens nøglepersoner. Statsministeren gentog sit forsvar af ytringsfriheden, Imam Abu Laban forsøgte at forklare hvorfor han havde valgt at vise tegningerne i Mellemøsten – og Politikens ansv. chefredaktør, Tøger Seidenfaden, kaldte offentliggørelsen af tegningerne ”dumt,” men forsvarede Jyllands-Posten ret til at trykke dem, altså ”retten til at være dum”.



Selvom indslaget i ”60 Minutes” var blottet for faktuelle fejl, medførte programmets ret ensidige tematik om det eventyrlige Danmark bl.a. dette læserbrev på en dansk hjemmeside:

”Tænk hvis vi ville portrættere USA, og kun filmede Disneyworld og konkluderede: en nation besat af mus og ænder uden bukser. Amerikanerne tror tilsyneladende, at vi alle mødes hver aften og danser om den lille havfrue sammen med livgarden.”



Meningerne er altså delte, men tilbage står, at vel har Danmark fået skrammer pga. tegningerne. Tegningerne vil utvivlsomt få nogle potentielle turister til at tænke på, om de vil til Danmark, men på den anden side vil andre måske konkludere, at en håndfuld tegninger, da ikke skal afgøre, om de vil til Danmark eller ej.

På samme måde vil effekten af den megen omtale utvivlsomt skabe øget turistmæssig interesse for det lille eventyrland, der satte “verden i brand”.



Men for at vende tilbage til amerikanerne. ”Vidste du, at amerikanerne er de turister i Danmark, der bruger flest penge pr. dag,” spørger VisitDenmarks hjemmeside.

Sidste år havde turister fra USA det højeste overnatningstal de seneste 15 år med 400.000 overnatninger – en stigning på over otte procent.



Hvad de amerikanske turister mener om Danmark er derfor ikke uden betydning. Vi får – forhåbentlig – stadig flere af dem; til maj åbner to amerikanske flyselskaber nye ruter til Danmark. Det vil også øge antallet.

Som VisitDenmark konstaterer: Væksten i turister fra det amerikanske marked trækkes af flere flyafgange, flere krydstogtsskibe, flere turoperatører og flere møder og incentives.



Når stormen har lagt sig skal også dansk turisme rykke ud og være med til at glatte ud og sælge Danmark – ikke mindst i Staterne. For der kommer en tid efter ”Muhammed”, og lige dér ligger måske et ”gyldent øjeblik” for dansk turisme. Et øjeblik, hvor de værste negative følelser er forsvundet fra verdensopinionen, men hvor kendskabet og branding-effekten af Danmark stadig er på et historisk højt niveau.



Det er hér vi skal slå til. Her er da en god anledning til en fortjent ekstra bevilling til vores gode turistambassadører i udlandet, , ikke mindst VisitDenmark, som heller ikke er stolte af situationen…



For som bekendt er intet så galt, at det ikke kan være godt for noget…



Hvad tror du? Kommer Danmark til at tabe turister på Muhammed-tegningerne?



Giv din mening til kende i denne uges Quick Poll.

Skrevet af