En uge med op og nedture for SAS

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Efter en forholdsvis rolig periode er SAS igen for alvor kommet i mediernes søgelys i den forløbne uge. Først med positive signaler omkring den ny klasseopdeling. Dernæst på grund af et brev til transportministeren, som fik nogen til at sige tudekiks. Senest med nogle hårde kommentarer om den tabte link til Lufthansa og United.

Af Ejvind Olesen  

Der må være lidt blandede følelser i SAS-ledelsen op til denne weekend. Nu gik det lige så godt. Formentlig godt gang i salget (det får vi svaret på onsdag i næste uge), og en positiv modtagelse på GO og PLUS konceptet, selv om man ikke just faldt i svime over dækningen i de landsdækkende medier.

Men samtidig tog Jyllands-Posten fat på sagen om Ryanairs ansatte og medvirken i noget der kunne ligne et skattecirkus, men formentlig ikke er det, og i hvert fald er det fuldt lovligt i øjeblikket. Spørgsmålet er om det seks sider lange brev fra SAS til den danske transportminister kan blive en boomerang. Der har allerede her på sitet været flere bemærkninger om tudekiks.

Der er ingen tvivl om, at det hæmmer konkurrenceevnen i SAS, at lavprisselskaberne har meget lavere personaleudgifter. På den anden side set kan man ikke fortænke SAS personalet i at mene, at de har ydet deres lige foreløbigt.

I længden kan det blive et spørgsmål om SAS er nødt til at gå med på udlicitering til vikarbureauer eller lignende og hyre eksternt personale ind på flyene. Uden kunstigt opbyggede skatteforhold naturligvis. Man kunne have en formodning om, at det ikke bliver så længe de tre stater er medejere. Men, når man ser, hvad der sker i dansk erhvervsliv i dag med globalt sigte, skal man ikke vide sig for sikker.

Forleden tog så Børsen for alvor fat på noget, som er blevet klart neddæmpet hos SAS, men kan få meget alvorlige følger for selskabet, når man mister en så god joint venture som med Lufthansa og i samme bølge United Airlines.

Lad os så slippe for den sædvanlige undskyldning om, at der fortsat er codeshare med de forhenværende venner. Det er en praktisk foranstaltning, som man ikke bliver rig af på samme måde som i et joint venture. Og den gælder for resten heller ikke for United over Atlanten. Her forsvinder amerikanske flightnumre fra SAS – flyene, det kan amerikanske passagerer ikke lide. Det er formentlig fortsat sådan, at ansatte i den amerikanske stat skal flyve oversøisk på amerikanske fly-numre. Det kan de så ikke mere med SAS.

Noget er det gået helt galt med i forhandlingerne mellem Lufthansa – United og EU’s konkurrencemyndigheder. Og det ligner ikke SAS forhandlere at tabe en sådan sag. Og tabt det er den. At forklare det på anden måde bør såkaldte luftfartseksperter ikke falde for.

Læs også kommentaren ”En ulykkelig skilsmisse” i den ny Stand Bys sommerudgave, der kommer i næste uge.

God weekend.