WEEKENDKLUMME: Fortiden ser ud til at plage SAS-ledelsen tilbage fra karteldommen, ellers er det svært at finde forklaring på, hvorfor man afbryder en planlagt codeshare med græske Agean. EU- Kommissionen er imidlertid på det seneste begyndt igen at interesserer sig for noget tilsvarende.
Af Ejvind Olesen
EU får skyld for meget i øjeblikket. Og med rette fristes man til at mene. Det kan gælde den såkaldte alperegel om landmænds ret til at pløje på skråninger ned mod vandløb, eller børnecheck over landegrænser og nu igen konkurrence i luftfarten.
De færreste giver op på forhånd, som SAS nu har gjort i sit samarbejde med græske Agean Airlines, som fra 22. maj selv begynder at flyve fra Athen til København og Stockholm. De to selskaber er i samme familie, Star Alliance, og havde oprindeligt en codeshare aftale.
Den har SAS nu opsagt, fordi de to flyver side om side på ruten mellem Athen og København. Man fristes til at sige: Og hvad så?
Den slags findes der utallige eksempler af rundt om på det europæiske rutenet. Det er jo ingen, der forhindrer andre at flyve samme rute, og kniber det at få slots, så dikterer EU gladelig nogen.
Tænk blot på, hvad SAS og Lufthansa har lavet af den slags på utallige ruter mellem tyske byer og Skandinavien. Værst i Frankfurt, hvor det er svært at få slots (afgangs-og ankomsttider), men hvor EU på et tidspunkt opstillede betingelser (med slots), hvis aftalen skulle fortsætte – og hvis nogen turde gå op mod de to dominerende selskaber.
Det varede meget længe før Sterling Airlines forsøgte sig. Det skulle de ikke have gjort. Der er ikke mange passagerer til punkt til punkt flyvning på den rute. Langt de fleste skal videre ud i verden.
Nu frygter SAS pludselig, at det kan give problemer i EU med Athen-København, og ”orker ikke anstrengelserne med at søge om lov”, sådan må det forstås.
En lille flig af frygten for EU kunne være, at Kommissionen i år har stillet spørgsmål ved en tilsvarende aftale mellem Brussels Airlines og portugisiske TAP mellem Bruxelles og Lissabon. Og en tilsvarende mellem Lufthansa og Turkish Airlines. Den sagde Lufthansa dog selv op, fordi tyskerne kunne se en gevinst i at være alene.
Spørgsmålet er, om ikke SAS dybest set har det på samme måde, fordi man ikke tror, der er passagerunderlag til to selskaber.
De er sandelig gode venner i den alliance.
Nåh, passagererne finder alligevel sjældent ud af, hvilke fordele der egentlig er ved codeshare. De kender til gengæld rigeligt til irritationen over at skulle med et andet flyselskab end det, der står i flybilletten.
God weekend både i Athen og København.