EU’s nye forslag om flypassagerers rettigheder bekymrer

Per Henriksen.

DEBAT: EU’s forslag til ny forordning om flypassagerers rettigheder medfører færre tidsler, men giver bekymring, skriver Brancheforeningen Dansk Luftfart i dette debatindlæg.

Af chefkonsulent Per Henriksen

EU-Kommissionen offentliggjorde onsdag sit forslag til ændringer i Forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder ved boarding-afvisning, aflysninger eller forsinkelser (CARE-forordningen).

Da den islandske askesky i foråret 2010 skabte kaos i flytrafikken, blev det tydeligt, at den gældende forordning trængte til en grundig revision. Det har været et stort problem, at forordningen efterleves og håndhæves meget forskelligt.

Det er også problematisk, at forordningen er så uklar, at det har givet anledning til varierende fortolkninger og dermed flere sager ved domstolene.

Askeskyen rejste også spørgsmål om proportionalitet og risikodeling mellem flyselskab og passager i situationer, hvor aflysninger og forsinkelser tydeligt er ”ingens skyld”.

BDL – Brancheforeningen Dansk Luftfart – vurderer, at EU-Kommissionen er kommet med forslag, der fjerner nogle af de værste tidsler fra de nuværende regler. Forslaget bidrager til tydeligere definitioner og afgrænsninger, der vil sikre mere ensartede udmøntning af reglerne. Forslaget sætter også bagkant på flyselskabets forpligtelser i situationer som askeskyen, nemlig tre dage. Det er positivt.

Men forslaget giver også anledning til bekymring. Vi vil især pege på den del af forslaget, der introducerer en slags “kædeansvar” mellem et feederfly og en videre forbindelse, hvis ankomsten på det sidste ben forsinkes på grund af feederflyets forsinkelse.

Operatøren af feederflyet kan ende med regning på 600 Euro per passager for sin del af rejsen, der formentlig er solgt for langt mindre og hvor forsinkelsen ikke vil udløse krav om økonomisk kompensation. Men sammenkædningen med efterfølgende rejse vil med sandsynlighed resultere i, at lysten til at indgå interlining-aftaler mellem flyselskaber forsvinder.

Det er skadeligt for en netværkslufthavn som Københavns Lufthavn. Det betyder længere rejsetider, besværlig transfer og forringet tilgængelighed. Det kan ikke være i nogens interesse, slet ikke forbrugerens. Vi mener, at det er helt afgørende, at det genovervejes i forslagets videre forløb.