Finnair vil på kundejagt hos SAS

Mens SAS tøver med at købe nye fly, har konkurrenten Finnair været på storindkøb og får i løbet af de kommende år leveret 22 nye langdistancefly, der bl.a. skal erobre danske kunder. Finnair går efter det hastigt voksende marked for flyrejser til Kina, Indien og det øvrige Asien, og adm. direktør Jukka Hienonen er overbevist om, at Finnair vil stjæle kunder fra SAS.

 

”Hvis en svensker skal til Indien, må han først flyve til København. Så skal han skifte fly og flyve tilbage over Stockholm for at komme til Asien. På det tidspunkt, da han passerer Stockholm, er vores fly langt inde over Sibirien,” siger Jukka Hienonen.  

 

Finnairs store fordel er, at Helsinki ligger på vejen til Asien, og skifter man fly i Helsinki, taber man ingen tid, fordi lufthavnen ligger på ruten mod destinationen. ”Vi burde have en markedsandel på 50 pct. i Sverige og Norge for flyrejser til Asien. I 2006 var vores vækst i Sverige på 100 pct., og i 2007 var den på 62 pct. Vi vinder markedsandele og tager dem fra SAS,” konstaterer Jukka Hienonen.  

 

På det seneste har der dog været mange spekulationer om fusioner. Mange skandinaviske luftfartseksperter har luftet tanken om, at Finnair og SAS burde gå sammen som ét stærkt selskab, men Jukka Hienonen giver ikke meget for spekulationerne.

 

”Der har været spekuleret i en sammenlægning af SAS og Finnair i 40 år. Der vil formentlig ske fusioner i Europa, hvor svage flyselskaber bliver overtaget af stærke. Men Finnair er et stærkt selvstændigt selskab, vi har en klar strategi, og vi har pengene til at gennemføre den. Vi ville blot være en lille mundfuld for Lufthansa, hvis de kunne købe os, men den finske stats ejerskab på 50 pct. sikrer, at vi ikke bliver et spekulationsobjekt for de store selskaber. Hvis vi blev en del af Lufthansa, ville der ikke gå lang tid, før de fleste oversøiske fly ville lette fra Frankfurt. Vores ejere ønsker ikke den situation, og vores medarbejdere ønsker det ikke,” forklarer han.  

 

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 29. januar, 2008)

Skrevet af Simon Jørgensen