Horesta: Ulovlige krav fra online-rejsebureauer

Hotel house keepingHOTELLER: ”Online-rejsebureauerne som hotels.com og booking.com stiller ulovlige krav til hotellerne,” mener hotelbranchens arbejdsgiverforening. Horesta går nu til kamp mod OTA’erne, Online Travel Agencies, som sælger hotelværelser på nettet.

Horesta mener, online-rejsebureauerne stiller ulovlige krav i kontrakterne med hotellerne. Det drejer sig bl.a. om, at hotellerne ikke må udbyde værelser på hotellernes egne hjemmesider billigere, end f.eks. Hotels.com og Booking.com kan tilbyde.

”Det gør det umuligt for hotellerne at tilbyde lavere priser end værelserne udbydes til på onlineportalerne, f.eks. i kortere kampagneperioder eller ved ledig kapacitet på dagen,” hedder det fra Horesta som tilføjer, at OTA’ernes krav efter Horestas opfattelse er i strid med EU-lovgivningen.

Horesta, er medlem af den europæiske hotelorganisation, HOTREC, og presset på OTA’erne lægges nu også igennem denne organisation.

Til standby.dk siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard:

”Det ville være Davids kamp mod Goliat, hvis det enkelte hotel skulle tage kampen op mod OTA’erne. Men nu forsøges problemet løst på europæisk plan, hvor de europæiske hotelorganisationer taler med én fælles stemme gennem HOTREC.”

Ifølge en Horesta-undersøgelse kommer over 20 pct. af hotelbookingerne fra onlinerejsebureauerne – men der er stor forskel fra hotel til hotel og afhængig af landsdelene. Der er også forskel på, hvor meget hotellerne betaler til OTA for et booket værelse, men tal på 20-30 pct. af værelsesprisen nævnes ofte.
”Vi vil gerne have et godt samarbejde med OTA’erne, som skaffer mange hotelgæster. Men hotellerne er trætte af, at nogle OTA’er misbruger deres stærke position ved bl.a. ikke at tillade i kontrakterne, at hotellet f.eks. i en kortere periode sælger værelser til under den pris, OTA’erne har fået,” siger Katia Østergaard. Hun ser frem til en dom fra Tyskland inden jul, hvor det forventes fastslået, at mange klausuler fra OTA’erne er ulovlige.

”OTA’ernes adfærd er jo ikke alene en dansk udfordring, og vi har derfor arbejdet for, at der via HOTREC lægges et internationalt pres på OTA’erne. Vi er gået sammen med vores kollegaer i resten af Europa om at opfordre OTA’erne til straks at ændre vilkårene i de eksisterende aftaler, siger Katia Østergaard.

Hvis OTA’erne ikke lytter overvejes det at inddrage de nationale konkurrencemyndigheder, idet det er Horestas vurdering, at klausulerne ”med stor sandsynlighed er i strid med national og EU-konkurrenceret og derfor er ulovlige.”

De seneste måneder har konkurrencemyndigheder flere steder i Europa undersøgt konkurrenceklausulerne. Det gælder f.eks. i Østrig, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Norge, Sverige, Schweiz og Storbritannien.

Den største nordiske hotelkæde, Scandic, indstillede i september sidste år samarbejdet med den amerikanske OTA, Expedia, som Scandic mente havde for grove forretningsmetoder – dermed forsvandt samtlige Scandic-hoteller fra bookingmaskinen. I dette efterår blev Scandic og Expedia enige om ny forretningsmodel – og Scandic vises igen hos Expedia.