Hotelbranchen får ikke mere moms-hjælp

Fra venstre: Danske Rejsejournalisters formand, Anne-Vibeke Isaksen, direktør i Horesta, Katia K. Østergaard, direktør i Visit Denmark, Jan Olsen, Mette Reismann fra Socialdemokraterne og Venstres Hans Chr. Thonning. Foto: Aage Krogsdam.

Fra venstre: Danske Rejsejournalisters formand, Anne-Vibeke Isaksen, direktør i Horesta, Katia K. Østergaard, direktør i Visit Denmark, Jan Olsen, Mette Reismann fra Socialdemokraterne og Venstres Hans Chr. Thonning. Foto: Aage Krogsdam.

TURISME: Regeringens kommende udspil for at styrke dansk turisme vil ikke fjerne den sidste bid af moms på erhvervsmæssige overnatninger. Dansk turisme har ingen interesse på Christiansborg, sagde ærlige politikere ved debatmøde, hvor VisitDenmarks direktør savnede flere offentlige kroner.

Hvordan får Danmark flere turister fra udlandet? Det blev debatteret forleden af folketingspolitikere og direktørerne for Horesta og VisitDenmark. Mødet på Arp-Hansens Wakeup-hotel var arrangeret af Danske Rejsejournalisters med turisme- og erhvervsordførerne fra Socialdemokraterne og Venstre, Mette Reismann og Hans Chr. Thonning, mens direktør i Horesta, Katia K. Østergaard og direktør i Visit Denmark, Jan Olsen, fægtede for turisterhvervet.

Debatten mellem panelet og de knap 50 tilhørere blev styret med hård hånd af Danske Rejsejournalisters formand, Anne-Vibeke Isaksen.

Første indlæg kom fra Jan Olsen, VisitDenmarks direktør, der sagde, at dansk turisme omsætter for ca. 82 milliarder kr. om året og beskæftiger 120.000 personer.

VisitDenmark får ca. halvdelen af sine 200 mio. årlige kr. til markedsføring af Danmark i udlandet fra staten, men staten ”fedter” med at tilføre VisitDenmark flere penge. Var bidraget blevet justeret for inflation gennem årene skulle der være ca. 40 mio. kr. mere at gøre godt med, påpegede han. De færre penge til markedsføring har resulteret i et tab i årlige overnatninger på ca. 700.000.

Jan Olsen sagde også, at det er en ”svaghed” at VisitDenmark kun har to år gamle tal fra Danmarks Statistik at arbejde med. Han punkterede også myten om, at tyskerne bruger færre penge end andre turister i Danmark. ”I hvert fald ikke når de er storbyturister. Der bruger tyskerne nærmest samme beløb om dagen som kineserne.”
”Det tyske marked er Danmarks største, men vi er oppe mod andre turistlande med mange flere midler til at promovere sig – syd for Hannover kender de nærmest ikke Danmark,” sagde Jan Olsen og tilføjede, at der på årsbasis bruges ca. en milliard euro fra diverse landes turistråd mm for at tiltrække tyske turister.

At Folketinget ikke har stor fokus på dansk turisme er politikerne tit ærlige at sige, når de medvirker i debatmøder med rejsebranchen. Sådan var det også for de to MF’ere på tirsdagens møde.

Socialdemokraternes turisme- og erhvervsordfører, Mette Reismann, sagde bl.a. i sit indlæg, at regeringen har fokus på turismen som vækst- og jobskaber; ønsket er bare, at det ikke må koste noget.

”Jeg tror ikke på, at flere penge løser problemet. Man skulle hellere gøre noget ved den dårlige service, rejsende ofte klager over – f.eks. ved at sætte penge af til at fremme uddannelsesniveauet i turisterhvervet,” sagde hun og tilføjede, at der ikke er ny momsnedsættelse for erhvervsmæssige hotelovernatninger i Danmark i lovforslaget om ny turismepakke fra regeringen. Der kan i dag fratrækkes 75 pct. af momsen ved erhvervsmæssige overnatninger i Danmark.

Venstres Hans Chr. Thonning sagde, at ”det er svært at få turismen på den politiske dagsorden. Der er ingen politisk interesse på Christiansborg. Holdningen er, at dansk turisme må klare sig selv,” sagde han og tilføjede, at han har forståelse for at hoteller, campingpladser mm er belastet af de nye energiafgifter.

Sidste indlæg kom fra Horestas adm. direktør, Katia Østergaard, der dokumenterede, at Danmarks andel af overnatninger blandt de nordiske lande fortsætter med at falde. Danmark har stadig flest udenlandske turister, men tallet krymper.

”Dansk turismes rammer er ikke i orden; vores moms er den højeste i Europa; vores nabolande har de seneste fem år sænket deres momssatser – og man skal ikke være Albert Einstein for at regne konsekvenserne ud af dette,” sagde Katia Østergaard og tilføjede, at sænkningen af moms på restaurantbesøg i Sverige har skabt 10.000 nye arbejdspladser hinsidan; dermed skal de nyansatte ikke have sociale ydelser etc., men bliver i stedet skatteydere.

Katia Østergaard sagde også, at når Horesta får henvendelser fra f.eks. internationale hotelkæder, som vil etablere sig i Danmark ”løber 9,5 ud af 10 skrigende bort når de ser det danske udgiftsniveau.”