Arkivfoto fra Restaurant The Italian i København, foto: ChrisTonnesen, Wonderful Copenhagen.

Hvis en ferie skal være som derhjemme – så bliv hjemme

Denne simple regel gælder også for muslimer, som må undvære både bedetæpper og kompas på danske hotelværelser. Det har ikke noget med fremmedfjendskhed eller Halal Travel at gøre, men den simple kendsgerning, at det ikke kan betale sig.

Der er ikke grund til bekymringer over, at dansk turisme er placeret lavt på listen fra Global Muslim Travel Index, som rangerer de lande, der er mest attraktive rejsemål for muslimer. Det trækker fra i placeringen, hvis der ikke er bedetæpper på værelser og et kompas, så gæsterne kan finde ud af i hvilken retning de finder Mekka, når de skal bede.

Går de ned i hotellets restauranter i Danmark er det vel de færreste, der har frikadeller på menukortet, eller den danske nationalret, stegt flæsk og persillesovs. Men det er næsten sikkert, at de ikke har halalkød med i udvalget.

Når man tager på ferie i udlandet, er det også for at lære noget om landets kultur, gastronomi og befolkning. For at blive ved frikadellerne tager man ikke til Frankrig for at spise frikadeller, men for at få prøver på, hvad franskmændene spiser til daglig.

Vilde med Middelhavskost
Vi spiser også pasta i Danmark, og vi er ret vilde med Middelhavskost, som vi har vi lov at forvente, når vi kommer til Italien. Til gengæld kan italienere og franskmænd ofte få deres hjemlige retter på vores spisekort. Fordi de er meget populære, også i Danmark.

Heldigvis er der blandt rigtig mange turister i Danmark også en lyst til at prøve nogen af vore specialiteter. Således også i sin tid for amerikanske turister det berømte ”Meet the Danes” arrangement på Royal Hotel, blandt andet med det danske smørrebrød, som Ida Davidsen stod for. Desserten blev akkompagneret af modeopvisning. Det var vældigt populært – bortset fra sildeanretning og snaps.

Badekar til japanerne
Noget af det nærmeste, vi kom for at please vore hotelgæster i Danmark for en snes år siden, var nok da vi havde god vækst i japansk turisme. Japanerne efterspurgte i den grad badekar på hotelværelser for at matche forholdene hjemme i Japan.

Vi havde flere hoteller, som fik installeret badekar af samme grund. Et af dem var SAS Royal Hotel. Selv har jeg oplevet det på krydstogtskibe fra Holland-American, som satset meget på asiatiske passagerer.

Da jeg rykkede ind i en kabine med badekar, opdagede jeg, hvor meget ekstra plads det egentlig tog fra en standardkabine. Det lider skibe og hoteller under den dag i dag, hvor japanerne ofte må undvære deres badekar.

Hvem kyssede i Dubai?
Som turister kan vi blive tvunget til at følge landets skikke med påklædning, gastronomi og livsstil, eller fly!

”Hvem kyssede du på en strand i Dubai?” Men det lever vi med og kommer alligevel. Hvis vi ikke vil acceptere, vælger vi et andet rejsemål.

Hvis nogle hoteller i København vil indkøbe bedetæpper og kompas til muslimske gæster, skal de da værsgo, men jeg tror det næppe. Det har ikke noget med fremmedfjendskhed, religionsforskrækkelse eller Halal Travel at gøre, men den simple kendsgerning, at det ikke kan betale sig.

Dansk-kinesisk turistprojekt
Skal vi spise med pinde, når vi kommer til Kina eller Japan? Ja, naturligvis, for sådan lever de. Nu er det vel heller ikke mere et problem for en dansk turist, som efterhånden kender til det fra sushi-restauranter derhjemme.

Skal vi bare spise med gaffel og lade kniven ligge, når vi er i USA. For sådan gør amerikanerne? Nej da, for kniven ligger der jo. Der er ganske enkelt løsning, som ikke fornærmer nogen.

Men var der da ikke noget med et dansk-kinesisk turistprogram, hvor vi på transport og indkvartering tillemper kinesisk livsstil, fordi vi her ser et stort potentiale? Jo, her halter sammenligningen, og det er næppe helt fair.

Vi har netop indført forbud mod burka og blander os på den måde i vore gæsters påklædning. Men det gælder også vore egne medborgere. Det har ikke noget med manglende gæstfrihed at gøre. Og så lever vi fint med at være langt nede på ranglisten på Global Muslim Travel Index.