Caroline Wosniacki, Danmarks nye turistambassadør i stjerneklassen. Arkivfoto.

Idrætsstjerner er de fødte turistambassadører

Kun ganske få danske idrætsfolk bliver så kendte, at de automatisk bliver ambassadører for deres land på den globale scene. I weekenden fik vi en af de allerstørste nogensinde. Laudrup og Schmeichel navnene er ikke længere alene.

I fredags sagde kommentator Søs Marie Seerup i panelet på TV2, at for hende er Caroline Wozniacki pseudonymet for ’Den danske sang er en ung blond pige’, med melodi af Carl Nielsen.

”Hvis der rundt om i verden skulle være nogen, som fra TV endnu ikke kendte ’Miss Sunshine’, som hun hedder i USA, så gør de det nu. Efter hendes sejr lørdag morgen i Australien Open. Et såkaldt Grand Slam mesterskab, der bragte hende op som nummer et i verden.

En af de største turneringer i verden og en af dem, der sendes til de fleste lande på TV, dog ikke på en hovedkanal i Danmark, angiveligt af økonomiske grunde.

Betyder det da så meget med et sådant trofæ og glædestårer på TV rundt om i verden? Ja, det gør det. Utallige gange er jeg på rejser blevet spurgt: ”Where do You come from?” af medpassagerer i fly eller på krydstogtskibe. Eller på gaden i Bangkok, eller på en lille caribisk ø. Når jeg så svarer Danmark, ser de på mig med et spørgende blik.

I klasse med Laudrup og Schmeichel
Hvis jeg tilføjer Schmeichel, Laudrup eller Caroline Wozniacki, så lyser de op i et stort ’Oh’. Hvis vi er i Europa kan jeg også nævne Bjarne Riis eller i Asien Viktor Axelsen, eller i USA Morten Andersen og den unge ishockeystjerne Nikolaj Ehlers, en af de højst lønnede unge, danske idrætsstjerner i Nordamerika. Den mexicanske taxachauffør i Florida var heller ikke i tvivl om Denmark.

”2-0” svarede han, som havde set, da det danske fodboldlandshold i 1992 slog Tyskland og blev europamestre.

Nu står de danske sportsstjerner jo ikke og priser Himmelbjerget eller Kronborg, når de bliver interviewet om deres hjemland. Men de skaber opmærksomhedsværdi for vort lille land. Som ambassadører for turismen.

For vel går Caroline ikke ”rundt og nynner i Danmarks hus” og vel er hendes forældre polakker og taler fortsat polsk indbyrdes. Men de er også pære danske. Lige fra Carolines første elitetrin var både Europæiske Rejseforsikring og Hotel Crowne blandt sponsorerne.

Bjørn Borg og Caroline som rollemodeller
Adm. direktør Allan Agerholm, der havde overtalt hende til at klippe snoren over ved åbningen af hotellet i København, kom dengang til at kende familien godt. ”Mange ville gerne hilse på både Caroline, mor og far, når de spiste morgenmad i restauranten sammen med alle andre gæster. De blev ikke afvist, tværtimod.

Familien rejse sig gik rundt og gav hånd, smillede og takkede for interessen i bedste danske hyggestil, ” har han fortalt mig.

Siden er både Agerholm og Europæiske (ERV), stået af som sponsorer af økonomiske grunde, men de er fortsat fulde af lovord.

”Hvorfor har vi så ikke nogle flere af Carolines type?” Jeg spurgte i sin tid min daværende kollega ud i ishockey, formand Richard Fagerlund for Sveriges Ishockeyforbund, om unge topidrætsfolk i Sverige og Danmark.

”Hvis jeres unge ville være lige så flittige, ikke give op, kun tænke idræt og uddannelse, som for eksempel Bjørn Borg, så ville I en dag også have en Bjørn Borg, for generelt har I bedre boldøje end svenske talenter. I har bare ikke samme træningsiver,” sagde han, og fortsatte: ”Et land har brug for idrætsstjerner som rollemodeller.”

Nu har vi en, der har været lige så flittig til at træne som Bjørn Borg og er nået næsten lige så langt.

Afløser Den lille Havfrue
Derfor kunne der ikke være truffet et bedre valg, end da Caroline gik i spidsen med Dannebrog ved åbningen af De olympiske Lege i Brasilien.

Den dansk sang om den lysblonde pige i en global verden, som den perfekte reklame for et lille land. Lad så være, at hun bor i Monaco og New York, hvor mange millioner kender ’Miss Sunshine’ og ved, hun kommer fra Danmark.

Lad os bare få flere af den slags turist ambassadører. Så kan Den lille Havfrue godt tage sig et tiltrængt hvil.