Jyske lufthavne i fokus

billund lufthavnTIRSDAGSKLUMME: Alt tyder på, at staten er indstillet på at sende spørgsmålet om en ny lufthavn i Aarhus til hjørne og derefter i syltekrukke igen. Helt tilbage fra Danair-tiden med syv lufthavne var spørgsmålet: ”Hvorfor tror jyderne, at de kun skal have 50 km. til nærmeste lufthavn”.

Af Ejvind Olesen

Forleden mødtes borgmesteren i Aarhus med transportminister Hans Chr. Schmidt for at høre ministeren om, hvad han mente om en ny storlufthavn tæt på Aarhus som erstatning for Tirstrup, der så skulle holde flyttedag.

Som man kan forstå, mente ministeren klogelig ikke rigtigt noget og henviste til EU-regler for statsstøtte og en analyse af, hvordan det vil påvirke andre jyske lufthavne. Sådan gjorde man også for 40 år siden, da der allerede var et udskilningsløb i gang med Danair som katalysator

I de gode gamle Danair-dage blev der ofte i pressen stillet spørgsmål om, hvorfor jyderne tror de højst skal have 50 km. til en lufthavn, når de har 100 km. fra Næstved til Kastrup og mere end 200 fra Nakskov.

På det tidspunkt var der indenrigslufthavne i Sønderborg, Billund, Esbjerg, Karup, Tirstrup, Aalborg, Stauning og Rønne. Plus Kastrup. Altså syv lufthavne i Jylland med indenrigstrafik.

Senere har Billund og Aalborg skilt sig ud som veldrevne, moderne internationale lufthavne. En i syd og en i nord. Tirstrup har prøvet at følge med og har i dag en dygtig ledelse, men lufthavnen bliver næppe meget større end i dag – og bliver efter al sandsynlighed ikke flyttet de næste årtier.

Karup troede jeg en overgang på, men kan i dag godt se, at to større jyske lufthavne er det optimale, hvis trafikinvesteringerne ikke skal løbe løbsk, jfr. motorveje, jernbane til Billund og bro over Vejle Fjord for at vinde fem- ti minutter på vej til Aalborg.

I de seneste dage har der med god grund været debat i Jylland om , at Københavns Lufthavns påstand om vækst i København også vil være en stor gevinst for provinsens lufthavne.

Den jyske tvivl går lige hjem. Til gengæld skal jyderne også forstå, at de i dag i rigt mål har tilstrækkeligt med lufthavne. De kunne jo også godt være lidt stolte over Billund og Aalborg, som lige netop betyder, at de ikke skal en tur over København, hver gang de skal til det store udland. Også dem der bor i Aarhus.