Kabineansatte i SAS utryg ved udenlandske baser

Christa Ceré.

LUFTFART: For at nedbringe omkostningerne overvejer SAS baser uden for Skandinavien, i bl.a. London. ”Vi er bekymret for, hvad det kan indebære,” siger formand for SAS kabineansatte i Danmark.

SAS præsenterede i går sit seneste årsregnskab, det viste et overskud på 1,4 milliarder svenske kr. før skat og omsætning på 39,5 milliarder svenske kr.

SAS ledsagede årsresultatet med information om behov for nye store millionbesparelser. Som led i disse overvejes en eller flere baser uden for Skandinavien.

SAS peger indirekte i sin årsrapport på London som mulighed – i Storbritannien er den gennemsnitlige timeløn 26 euro, mens den er 43 i Skandinavien, siger SAS og henviser til tal fra E’s statistiske departement, Eurostat.

”Baser uden for Skandinavien er noget, vi overvejer, ikke noget, vi har besluttet,” siger Lars Sandahl Sørensen, operationel koncerndirektør i SAS. Han understreger, at den skærpede konkurrence gør, at SAS er nødt til at kigge på at åbne baser uden for Skandinavien.

CAU er bekymret

Formand for Cabin Attendants Union, fagforeningen for SAS kabineansatte i Danmark, Christa Ceré, siger til standby.dk: ”SAS har præsenteret os for sine overvejelser om en eller flere baser uden for Skandinavien, men vi kender ikke omfanget. CAU er de første til at medgive, at SAS opererer i et meget konkurrencepræget marked, men vi er meget bekymrede for, hvad disse mulige nye baseplaner kan indebære.”

”Jeg talte i dag med formanden for Dansk Pilot Forening (der repræsenterer SAS-piloterne i Danmark, red). Vi skal tale mere med DPF og de øvrige faglige SAS-foreninger i Skandinavien,” siger Christa Ceré og tilføjer: ”Åbner SAS baser uden for Skandinavien, kan det koste arbejdspladser. Går vi samme fremtid i møde som dansk skibsfart, hvor det i dag nærmest er svært at opdrive en dansk sømand? Denne problemstilling bekymrer CAU rigtig meget.”

I SAS årsrapport står bl.a. også: ”SAS har behov for at blive mere fleksibel for at øge vores produktivitet, så vi kan konkurrere på lige vilkår med vores konkurrenter. Derfor overvejer vi baser uden for Skandinavien.”

SAS henviser til stigende konkurrence fra discountselskaber som f.eks. Norwegian, SAS største konkurrent, og Ryanair – samlet et meget prisfølsomt marked.

Når det gælder muligheden for måske at åbne base i London, skriver SAS i sin årsrapport, at der i år var 6,5 mio. passagerer mellem Storbritannien og Skandinavien med i snit 90 daglige afgange fløjet af fem flyselskaber.​