Kampfly eskorterede SAS-fly til lufthavn

Arkivfoto af SAS-fly som eskorteres til Københavns Lufthavn af danske F16-jagerfly med det danske håndboldlandshold, som havde vundet EM-guld i Norge. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste.

Arkivfoto af SAS-fly som eskorteres til Københavns Lufthavn af danske F16-jagerfly med det danske håndboldlandshold, som havde vundet EM-guld i Norge. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste.

LUFTFART: Et SAS-fly fra København til Birmingham mistede torsdag formiddag radiokontakt til flyveledelsen i Skotland, hvorefter Typhoon-jet fra Royal Air Force eskorterede det til den skotske Prestwick-lufthavn.

Kommunikationsudstyret i CRJ-flyet med 72 passager og fire besætningsmedlemmer var måske indstillet på forkert frekvens. Det er ikke klart, hvad der var årsag til den bristede kommunikation, episoden undersøges, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS Danmark, til Ritzau. Hun tilføjer, at flyet efter landing i Prestwick kunne fortsætte til Birmingham.

Landing med bistand fra kampfly er rutine, når kommunikationsudstyret i et fly er sat ud af spillet, siger en talsmand for Prestwick-lufthavnen ved Glasgow. SAS bekræfter, at kontakten var væk i kortere tid.

Ifølge skotske medier blev SAS-flyet ved landing i Prestwick modtaget af brandbiler, ambulancer og politi, men kunne fortsætte til Birmingham efter en hurtig inspektion. Teknikere i lufthavnen mener, at piloterne i SAS-flyet havde indstillet deres radio på en forkert frekvens, og derfor ikke kunne høre flyveledelsen.

Da SAS-flyet ikke besvarede henvendelser fra den skotske flyveledelse, blev det blev interceptet, som det kaldes, over Nordsøen af et Typhoon-jagerfly fra Royal Air Force-basen Leuchars på det skotske nordøstkyst.

Leuchars er hjemsted for RAF’s Quick Reaction Alert North, hvor Typhoon-jagerfly kan opsnappe uidentificerede fly eller fly der ikke har kontakt med flyveledelsen, f.eks. hvis de er blevet overtaget af terrorister.