Krydstogtselskab prøver at komme agenterne i møde

Der var dømt sommerstemning over sommermødet mellem Royal Caribbean og de danske agenter i aftes i København, selvom det dybest set var et spørgsmål om man nåede så forfærdelig meget længere i en løsning af spørgsmålet om den danske avancemoms.

Et misfoster, som også fra starten har bragt Danmarks Rejsebureau Forening og Skatteministeriet på kollisionskurs. Ikke fordi Danmark er nødt til at følge et EU-direktiv, men nok så meget på den måde den fortolkes.

Norge er producent af selskabets krydstogter i Norden, de danske agenter er formidlerne. Derfor skal der ifølge et møde mellem RCCL og det danske revisionsselskab, som har hjulpet ministeriet, ikke beregnes avancemoms, når danske agenter sælger et krydstogt alene, oplyste rederiets ekspert.

Den troede flere agenter ikke på. Det harmonerer ikke med deres oplysning om 25 procent af avancen på alle solgte rejser til mål inden for EU.

Derfor var der ingen anden konklusion end, at parterne nu går videre med undersøgelsen bl.a. via Danmarks Rejsebureau Forening. Dybest set er det et dansk problem, for der er nu engang ingen EU moms i Norge. Problemet er aktuelt, fordi RCCL sælger ca. 20 procent af rejserne til danskerne direkte. Dermed bliver prisforskellen mellem rederiets egen pris og bureauerne endnu større.

Til gengæld tyder alt på, at rederiet bliver medlem af Rejsegarantifonden i Danmark senest i august-september. Indtil da er de danske kunder dækket af den norske garantilov, der yder samme sikring som den danske.

Royal Caribbean er suverænt største krydstogtselskab for danskere og sælger antageligt op mod halvdelen af solgte danske krydstogter på årsbasis. Det er imidlertid også det eneste af selskaberne, der sælger direkte til forbrugerne.

 

Skrevet af Ejvind Olesen