Tourism Malaysias nordiske roadshow på besøg i København. Foto: Henrik Baumgarten.

Malaysia håber på ny tilstrømning af danske turister

Tourism Malaysias nordiske roadshow i København, hvor man luftede håb om tilbagevenden af turiststrømmen fra Danmark. Rejsebureauer ærgrer sig over skærpet dansk rejsevejledning.

Malaysia har så meget, varieret at byde turisterne på. Der er storslået natur, fantastiske badestrande og en venlig lokalbefolkning. Men Tourism Malaysia skal blive bedre til at fortælle om landet som rejsemål.

Sådan lød meldingen fra flere af de 40 danske rejsebureauagenter, der torsdag i København deltog i Tourism Malaysias nordiske roadshow med 21 repræsentanter fra 12 aktører i malaysisk turisme. Roadshowet, der var arrangeret af GSA-bureauet Aviareps og Turkish Airlines som partner, startede med Matka-rejsemessen i Helsinki, fortsatte i Stockholm og Oslo, inden man i går var i København.

I en pressebriefing på Marriott-hotellet i København sagde Tourism Malaysias chef for Europa, Sharifah Hafsya, at hun håbede antallet af danske ankomster til Malaysia i år ville komme tilbage til samme niveau som i 2019, året før pandemien.

I 2019 registrerede Malaysia 22.314 danske ankomster; blandt andet de største danske rejsebureauer med rejser til Malaysia er Albatros Travel samt to Aller Leisure-bureauer, Nyhavn Rejser og Stjernegaard Rejser, oplyste turistchefen. I alt var der omkring 50.000 ankomster til Malaysia fra de nordiske lande i 2019.

Vi har de samme attraktioner som konkurrenterne
Malaysias befolkning udgøres navnlig af de tre store etniske grupper; malajer, kinesere og indere. Det giver blandt andet også et rigt og varieret køkken.

Malaysia har som alle andre rejselande konkurrenter, blandt andet Thailand, Singapore og indonesiske Bali.

”Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke kan tiltrække endnu flere udenlandske turister. Vi har de samme attraktioner som for eksempel Singapore og mange flere – og vi er billigere,” sagde en af de malaysiske repræsentanter. Malaysia håber i år på over 15 millioner udenlandske turistankomster. I 2019 registrerede Malaysia samlet 26,1 millioner turistankomster.

Landene i regionen er naturligvis største leverandør, cirka 70 procent af Malaysias turister kommer fra blandt andet Indien, Kina og Singapore. Singapore var indtil 1965 en del af Malaysia. Malaysias turistrepræsentanter understregede også landets store fokus på bæredygtighed – blandt andet programmer, hvor der plantes millioner af nye træer.

Selve Malaysias nationale flyselskab, Malaysia Airlines, er i denne tid ikke den store hjælp med at få fløjet europæiske turister til Malaysia. Malaysia Airlines har i dag kun én europæisk rute, til London Heathrow. De malaysiske turismerepræsentanter fremhævede Emirates, KLM, Qatar Airways og Turkish Airlines som nogle af de største leverandører af turister fra Europa til Malaysia.

Rejsebureauer ærgerlige over dansk rejsevejledning
Flere rejsebureauer sagde til Standby.dk under sammenkomsten i København, at man synes den danske rejsevejledning for Malaysia er for skrap og trænger til en opdatering.

I rejsevejledningen fra udenrigsministeriet er for skrap. Hele Malaysia er gul i rejsevejledningen: ”Vær ekstra forsigtig.”

Det er skærpet orange for en del af Sabah-delstaten på Borneo: ”Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til: Sabahs østkyst mellem havnebyerne, Sandakan og Tawau, og til øerne ud for østkysten af den malaysiske del af Borneo fra og med Lankayan i nord til og med Sipadan i syd. Risiciene er så alvorlige, at du bør have særlige grunde til at besøge området/landet,” skriver udenrigsministeriet.

 

Relaterede artikler:

Malaysia Tourism får ny repræsentant i Norden

Malaysisk luftfart genvinder højeste sikkerhedsrating i USA

Thailand dropper krav om færdigvaccinering