Det store sønderjyske erhvervsrejsebureau Top Rejser sender årligt omkring 15.000 gæster afsted på alt fra erhvervs- til grupperejser. Pressefoto fra München Lufthavn.

”Mange mulige rejsebureaukunder tror det er gratis”

Det kan blive svært at tiltrække unge – og nogle firmaer kan nærmest ikke forstå, at rejsebureauet skal have betaling for sit arbejde, siger ejer af snart 40 år gammelt dansk erhvervsrejsebureau.

Et af de største danskejede erhvervsrejsebureauer, Top Rejser med hovedkontor i sønderjyske Haderslev, kan 1. september fejre 40 års jubilæum.

Michael Prehn har de seneste ti år været eneejer af og administrerende direktør for Top Rejser. Foto: Top Rejser.

Eneejer og direktør de seneste ti år, Michael Prehn, ser et jubilerende rejsebureau og arbejdsplads i en god gænge – men også med udfordringer.

”Ligesom vores kolleger blandt rejsebureauer, slås også vi med de sædvanlige ubekendte. Det kan aktuelt være hvorvidt en recession er på vej – det er ikke noget, jeg fornemmer på kundebevægelserne og vi er på nuværende tidspunkt fem procent foran omsætningen samme tid sidste år,” siger Michael Prehn til STANDBY.dk

Da han for ti år siden overtog Top Rejser efter dets navnkundige grundlægger, Jens Rasmussen, havde rejsebureauet også kontorer i Esbjerg, Kolding og Sønderborg.

”Men efterhånden gav det ikke mening med filialkontorer, så i dag er vi udelukkende her i Haderslev,” siger Michael Prehn.

Sorte tal på bundlinjen
Top Rejser, der har haft sorte tal på bundlinjen i alle Michael Prehns ti år i spidsen, er i dag arbejdsplads for 14 medarbejdere med en gennemsnitlig anciennitet på 20 år.

Top Rejsers specialer er erhvervsrejser, offshore/wind-segmentet samt grupperejser for udover erhvervskunder også for eksempel skoler og foreninger.

”Samlet har vi over 200 kunder over hele Danmark samt nogle i udlandet. Vores 15 største kunder udgør omkring halvdelen af vores omsætning,” siger Michael Prehn. Top Rejsers omsætning er ifølge Dansk Brancheanalyse næsten 100 millioner kroner om året.

”Mange potentielle kunder forventer det er gratis”
En udfordring set fra Michael Prehns skrivebord er rejsebranchens ”transaction fees,” en del af betalingen for rejsebureauets arbejde.

”Transaction fees er gammeldags og bundet i traditioner, men vi skal jo have indtægter. Det kan være en svær nød at knække; før havde vi provisionen fra flyselskaberne, da den officielt bortfaldt kom transaction fees og i stigende grad er der en udfordring omkring honoraret til rejsebureauet.

Rådgivning koster noget, men vi ser, at nye potentielle kunder nærmest forventer det er gratis og måske ikke helt forstår, at netop et rejsebureau skaber besparelser på kundens bundlinje,” siger Michael Prehn og fortsætter:

”I gamle dage hed en rejsebureauansat en agent og var en forlænget arm for flyselskaberne; det hedder i dag rejsekonsulent, eller som hos Top Rejser måske mere korrekt kalder det, en rejserådgiver.”

Meget salg på nettet
40 procent af omsætningen hos Top Rejser sker via nettet. På årsplan sælges cirka 40.000 segmenter, omregnet svarer det til cirka 15.000 rejsende.

”Vores slogan er ”Vi passer godt på dig” og vi rådgiver vores kunder i en voksende jungle af produkter, regler og noter,” noterer Michael Prehn og tilføjer:

”Hvis kunden ræsonnerer, at besparelsen findes i ”gør det selv” produkter, så tilbyder vi naturligvis online-løsninger. Det er ikke enten eller hos os. Kunden kan altid ringe 24/7 for hjælp og assistance – fra et dansktalende personale.”

Michael Prehn tilføjer: ”Kunden skal gerne mærke, at der er et menneske bag enhver computer. Den dag, hvor robotter erstatter mennesket, stopper legen for Top Rejser. Det er min overbevisning, at der også i fremtiden vil være et kundesegment, der ønsker den menneskelige relation.”

Svært at skaffe unge til erhvervsrejsebranchen
En anden udfordring, som Top Rejser ligesom andre rejsebureauer slås med, er at tiltrække nye, unge medarbejdere.

”Jeg er med i Danmarks Rejsebureau Forenings udvalg om elevuddannelser i rejsebranchen, hvor vi kigger på at kunne linke til andre uddannelser, da rejsebranchen er en relativ smal branche målt på antal personer,” siger Michael Prehn og fortsætter:

”Vi har ikke problemer lige nu med at få nye medarbejdere, men det bliver det muligvis i fremtiden. Mange erhvervsrejsebureauer har mange ældre medarbejdere, der går på pension det kommende tiår. Og rejsebranchen kan ikke som før sælge sig som attraktiv ved at der er en masse fest og farver og studieture – de dage findes ikke mere.”

Flyver navnlig med SAS, KLM og Lufthansa
De mange tusinde rejsende, som Top Rejser hvert år sender ud i verden – 40 procent af rejserne er udenfor Europa – bookes navnlig hos SAS, KLM og Lufthansa samt med jyske Sun-Air som et vigtigt nicheselskab.

”Vi sender navnlig vores passagerer afsted fra lufthavnene i Billund og Hamborg, men bruger da lufthavne over hele Danmark,” siger Michael Prehn.

Relaterede artikler:

Rejsebureaulukninger overrasker ikke konkurrenter

Tab på kunder gav mindre overskud i erhvervsbureau

Stort svensk rejsebureau lukker i Danmark