Norwegian ikke enig i dansk lov

Selv om næsten alle flyselskaber har ladet sig registrere i Rejsegarantifonden, for at kunne tilbyde den lovpligtige mulighed for at købe konkursforsikring, er Norwegian ikke overbevist om, at det er lovmedholdeligt.

 

Fra 1. januar i år skulle alle flyselskaber med repræsentation i Danmark lade sig registrere i Rejsegarantifonden. Det skyldes lovændring, så private rejsende har mulighed for at købe forsikring til 20 kr., hvis flyselskabet gik konkurs. Det krav har alle flyselskaber – undtagen Egypt Air, serbiske JAT, Norwegian og Syrian Air opfyldt – meddelte Rejsegarantifonden i denne uge.

 

Men Norwegian – næststørste flyselskab i Danmark med næsten 1,5 mio. passagerer sidste år alene i Københavns Lufthavn – er ikke sikker på, at lovændringen er holdbar.

 

Norwegians presse- og marketingchef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, sagde i går til takeoff.dk, om årsagen til, at selskabet ikke har registreret sig i fonden:

”Vi har tilladt os at få juridisk vurdering af lovkravet. Vi har ikke haft en eneste passager som har spurgt om mulighed for at købe en konkursforsikring.  Og hvor mange passagerer kender egentlig Rejsegarantifonden? Vi forbeholder os vores stilling, fordi vi ikke vil forbindes med ekstra gebyrer, selv om konkursforsikringen er frivillig for passagererne.”

 

Johan Bisgaard Larsen tilføjer: ”Norwegian vil efterleve nationale love. Men i denne sag vil vi have juridisk vurdering. Vi har meget snart afklaring på spørgsmålet.”

 

I går kritiserede foreningen Dansk Luftfart de fire selskaber med repræsentation i Danmark for ”unfair konkurrence når de kan bryde dansk lov om konkursdækning.”

 

”Flyselskaber i Rejsegarantifonden har omkostninger til økonomisk garantier og bookingsystemer, administration mm. Selskaber, der ikke lever op til loven, har ikke disse omkostninger, og konkurrerer dermed på unfair vilkår,” sagde Michael Svane, direktør i brancheforeningen Dansk Luftfart, der fortsatte:
 
”Fra politisk hold må der arbejdes for fælleseuropæiske regler. Vi opfordrer danske politikere til at se på sanktionerne overfor flyselskaber, der bryder loven.”

Udenlandske flyselskaber med hovedkontor udenfor Danmark, men afdelingskontor i Danmark, herunder GSA-agent, skal registreres i Rejsegarantifonden og tilbyde private flypassagerer konkursdækning. Kravet har været gældende siden 1. januar i år. I årets tre første kvartaler købte 150.000 danskere konkursforsikring. Lovændringen kom efter Sterlings konkurs i 2008.

Kravet gælder flyselskaber, der sælger billetter, herunder codeshare med andre flyselskaber, med afrejse fra Danmark til kunder i Danmark.

Advokat og direktør for Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff sagde i denne uge til takeoff.dk: ”Det er utilfredsstillende, at de fire selskaber ikke har registreret sig i fonden.”

Skrevet af Henrik Baumgarten